Josh
    Hej! Det är så här att jag har F varning i mattematik som gör att allt blir komplicerad. Om jag inte får E så kan jag inte komma in i mitt program, EE- Automation. Vi har kollat om det finns specialplatser och det gör det men väldigt få. Matte är något som jag tycker är svårt. Jag börjar även bli orolig för de andra ämnerna också. Vilka ämnen måste man ha minst ett E för att börja på gymnasiet? Om man inte kommer in, vad har man då för möjligheter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pedro!

    El- och energiprogrammet>> är ett av de yrkesprogrammen och följande godkända betyg krävs för att bli behörig:

    svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik + fem andra (valfria) ämnen /det är betyg från vårterminen i åk9, dvs de betygen som sätts i slutet av maj, eller början av juni/.

    Mer om behörighet till gymnasiets olika program, se på GymnasieGuiden.se här>> är direkt/snabblänk till rätt sida.

    Vi hoppas du får godkänt betyg i matte och blir behörig, men om inte - då finns det följande alternativ:

    1. Praparand>>

    2. PRO - programinriktad individuellt val>>

    3. Yrkesintroduktion>>

    4. Individuellt alternativ>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA