Kattmedhatt

    Jag går min sista termin i gymnasiet, har streck i IDH 1 och får därför inte en gymnasieexamen. Jag vet att IDH 1 inte kan ingå i en examen ifrån komvux och att jag därför eventuellt behöver byta ut den mot ett annat ämne för att gå en examen därigenom. Just nu kan man söka till prövning på komvux inför början av sommaren. Kan man då göra den prövning för att ersätta IDH1 betyget och på så sätt få examen genom komvux? Eller måste jag gå en hel kurs? SYV på min skola bad mig kontakta komvux i min stad och dem bad mig kontakta SYV på min skola. Att läsa upp IDH1 på min gymnasieskola är inte ett alternativ. Går det att söka till prövning medans jag fortfarande går min sista termin? 1. Kan jag göra prövning i till exempel Ma 3b (och ersätta mitt IDH1 betyg) och på så sätt få en examen genom komvux? 2. Kan jag ens söka till prövning på komvux medans jag fortfarande går i gymnasiet (prövningen är efter jag tagit studenten men ansökan är nu)? 3. Om jag kan göra en prövning, ersätter den då automatiskt IDH1 eller måste jag gå nån annan väg för att få en examen genom komvux? 4. Är det ens möjligt för mig att hinna komplettera min ansökan till universitet och börja studera till hösten? 5. Behöver jag ens komplettera om jag har 2250 gymnasiepoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I examensbevis från komvux ingår 100poäng mindre än i examensbevis från gymnasiet. Och IDH1 är just en kurs á 100poäng. Du behöver därför inte ersätta den kursen.... men reglerna säger att för att kunna ta ut examen från komvux måste du i det examensbeviset, alltså examensbevis från komvux, ta in minst en kurs som du har "läst på komvux". Prövningsbetygen får ingå i examensbevis från komvux, så det kan ej uteslutas att du skulle kunna ta ut examensbevis från komvux som inkluderar ett prövningsbetyg (om prövningen görs efter det att du tagit ut ditt studiebevis från gymnasiet, alltså gått ut gymnasiet).
    Min bedömning är att du kan göra ansökan om prövningen om den görs efter det datum som du går ut gymnasiet. Men sedan är det mycket tveksamt om du hinner både få ut prövningsbetyget och sedan också hela examensbeviset från komvux innan sista dag för komplettering av universitetsansökan som blir den 20 juni 2024.
    Eftersom du siktar på examensbevis från KOMVUX så bör du ställa dina frågor till komvux; du säger på komvux i din kommun att det är 100% säkert att du kommer (det datumet... uppge datum som ditt studiebevis blir daterat med) gå ut gymnasiet med ett Studiebevis för att du inte uppfyller kraven för examensbevis. Ta reda på när olika delar av prövningar genomförs... det brukar gå cirka 2 veckor mellan de två olika delar av prövningen och sedan dröjer det ett par veckor till innan man får ut prövningsbetyg "i handen". Begäran om att få ut examensbevis från komvux brukar komvux kräva minst 3 veckor innan man kan få ut examensbeviset och då ska alla betygen vara satta redan... Det är en process som inkluderar att SYV-en kollar och dubbelkollar och förbereder för rektors påskrift; rektorn kollar också och skriver under dokumentet Examensbevis (och med sin underskrift garanterar att alla regler har följts och att examensbevis är giltigt). Det är därför som komvux brukar insistera på att de har minst 3 veckor på sig från det att alla dina betyg som ska ingå i examensbeviset är satta och du ansökt om att få ut ditt examensbevis. Hur ska allt detta hinnas innan 20 juni ... ? Jag tror tyvärr inte att det går.

    Du får givetvis försöka... och jag blir glad om jag har fel och om du lyckas! Håller tummarna för dig!

    Du förlorar inget (förutom prövningsavgiften på 500kr) på att göra anmälan om prövningen. Frågan är dock vilken kurs du ska pröva i? Du nämner matematik 3b i din fråga; varför just matematik 3b? Om du inte behöver matte 3 för särskild behörighet till din utbildning (på universitetet) så kan du gott göra prövning i någon annan kurs, t.ex en kurs som du läst på gymnasiet, har kunskaper i, men har lägre betyg än A. Du kan i så fall ta det högre betyget som du får genom en prövning i examensbeviset från komvux.
    En intressant fråga (och en viktig sådan) är också om komvux kommer ge dig examensbevis i fall du ej LÄST/STUDERAT minst en kurs på komvux. Du behöver få svar från rektorn på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag kan tänka mig att man kan få olika svar på den frågan från komvux i olika kommuner.
    Om rektorn på komvux i din kommun svarar att prövningsbetyget räcker ej utan du måste ha läst/studerat minst en kurs på komvux som du också tar in i examensbeviset från komvux (inom de 2400poäng som komvuxexamen inkluderar) då kanske det är "ingen idé" att anmäla sig till prövningen i början av sommaren?
    Du kan i så fall ta god tid på dig och läsa några kurser på komvux + kanske också göra några prövningar för att höja betygen (i fall du inte har A i alla kurser på gymnasiet) och sedan ta ut examensbevis från komvux med högt meritvärde som hjälper dig i konkurrensen om utbildningsplats på högskolor och universitet.

    "Faktaruta": i examensbevis från gymnasiet måste minst 2500 poäng ingå;
    i examensbevis från komvux ingår exakt 2400poäng; kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå; det är friare vilka kurser som får ingå i examen från komvux (jämfört med gymnasiet); du läser gymnasiala kurser på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; prövningar får du, när du inte längre är gymnasieelev, göra i hela Sverige.
    Du kan också söka till allmänna kurser på folkhögskolorna där du kan läsa mot studieomdöme om grundläggande behörighet; ett sådant omdöme tar minst ett läsår att uppnå. Med omdömet kommer du prövas i BF-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kattmedhatt : Tack så mycket, det här är det tydligaste svaret jag kunnat få hittils. Har haft jättesvårt att få ihop det iom att när jag kontaktar komvux i min kommun hänvisar dem till SYV på min skola osv.
    • Kattmedhatt : Vill göra prövning i just matte 3b då det krävs för vissa av dem kurserna jag sökt till hösten. Det måste väl även vara själva prövningen som är efter jag tagit studenten, och inte själva anmälan? Tycker att det är så skumt att IDH1 kan göra att man förlorar hela gymnasieexamen när det inte ens behövs för en examen från komvux.
    • Milla : Reglerna är inte alltid logiska eller rättvisa. Du kan ta ut examen med F-betyget i idrott-och-hälsa1. Formellt sett kan du göra prövning på din gymnasieskola i Idrott1 och få F på prövningen och ta in F-betyget i examensbeviset från gymnasiet. Eleven kan ha upp till 250poäng betygsatta med F i sitt examensbevis. Fördelen är att du får grundläggande behörighet genom ditt examensbevis. Nackdelen är att kurserna i examensbeviset är "låsta". Du blir sedan aldrig av med betyget i idrott 1 (du blir tvungen att göra prövning i just den kursen och få högre betyg för att höja ditt meritvärde...). Vad gäller prövningen i matte 3b, så om du ej läst matte 3 så är det ju svårt att få godkänt betyg på prövningen. Du kanske är matte-geni och bara Kan matte... det kanske är så, men annars så är det nästan alltid lättare att få bättre kunskap och högre betyg om man läser/studerar kursen. Så, fundera på att läsa (studera) matte 3b på komvux och sikta på betyget A. På heltid kan man läsa matte 3b på fem veckor. Du kanske inte ska ha så jättebråttom utan gå ut gymnasiet med ett studiebevis; läsa matte 3b på komvux sen, läsa kanske några kurser till; kanske göra några prövningar och ta sedan ut examensbevis från komvux med högre meritvärde och fler kurser som ingår (för att bredda den behörigheten du kommer ha på ditt examensbevis).