Anders
    Hej,

    Började ettan på Gymnasiet, program El&Energiprogrammet - Dator & Kommunikationsteknik.
    Nu så har jag lämnat in en blankett där jag kryssade i att jag ville fortsätta läsa Svenska som Andraspråk, min fråga är om det har någon påverkan på gymnasieexamen och för att få grundläggande behörighet och sånt. För att sedan kunna gå till högskola/universitet. Jag är inte svensk, har heller inte haft några svenska lektioner ännu, så jag antar att man fortfarande kan byta om det skulle vara bättre. Vilket jag inte vet.

    Med vänliga hälsningar,

    Anders

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    kurserna i svenska och i svenska som andraspråk på gymnasiet är helt jämställda med varandera. Det finns inga nackdelar i att ha betyg i SAS i ställer för i Svenska.

    Om du har ett annat modersmål än svenska, rekommenderar jag behålla SAS och inte byta till "svenska för elever som har svenska som modersmål".

    Du skriver om att du ska läsa på El- och energiprogrammet och du vill senare kunna läsa på högskolan, skriver du. Jag undrar om du vet att du för behörighet till högskola behöver tre kurser i svenska, t.ex SAS 1, 2 och 3 och även godkända betyg i både engelska 5 och 6.

    Som obligatoriska läses det på yrkesprogram bara en kurs i svenska och en kurs i engelska. Du behöver säga på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet om du vill kunna direkt efter gymnasiet söka till högskola.

    detta om du inte vill läsa kurser för grundläggande behörighet som "utökade kurser" dvs som extra kurser utanför programmets 2500 poäng. Det kanske du inte behöver bestämma nu på en gång, men du behöver veta det innan årskurs 2.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    P.S: jag tycker du skriver väldigt bra, felfritt, men i fall du har ett annat modersmål än svenska, rekommenderar jag att du läser SAS och inte svenska.