Aisa
    Hej! Jag är 16 och går i naturprogrammet och ska snart ha NP i matte 1c .
    Mitt mål i gymnasiet är att få så bra poäng så att jag lätt kan komma in på ett tandläkar- eller läkarutbildning efter gymnasiet. Och jag har för mig att man ska ha A i alla kurser och mer för att komma in (ungefär 22,7 i merit i slutet av trean)
    Men nu är det så att jag verkligen känner att jag högst kommer få ett B/C på kursprovet i Matte 1c som är om några dagar.
    Om jag får ett C, är det då kört för mig? Vad kan jag göra för att höja upp denna betyg (om det ens finns nåt att göra åt det)

    Jätte tacksam för svar!
    Mvh// en tjej med stora drömmar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aisa!

    Det högsta meritvärde man kan få är 22,5.

    Det är givetvis bra att ha så höga betyg som möjligt i alla gymnasiala kurser.

    Du har rätt i att det krävs höga betyg för att komma in på läkar- eller tandläkarutbildningen.

    Om du får C eller B betyg i matematik 1c, kan du efter gymnasiet genom en prövning få högre betyg, om du skaffar dig kunskaper som motsvarar högre betyg, så klart. :)

    Förutom betyg finns det även andra möjligheter att konkurrera om plats på en högskola - via högskoleprovet och ibland också via "Alternativt urval", men under alla omständigheter behöver man bli behörig, dvs få Examensbevis från gymnasiet och i ditt fall även godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA