David
    Jag går i en privatskola.
    I årskurs 1 frågade jag min biträdande rektorn om jag får tenta av modern språk ryska steg 3 och 4 och fick "Ja" som svar. Enligt min skola var priserna som Katedralskolan hade för ryska tentat för höga och de försökte hitta en annan skola som har samma kurs. Efter ett halvt år när skolans administratör inte hittade någon annan skola fick jag prata med rektorn. Då fick jag veta att en privat skola inte får "köpa" en utbildning från en annan skola. Det tog ETT år innan jag fick veta om det. Först får jag information om att det är möjligt men dyrt, sedan får jag information om att det inte är priset som är problemet utan skollagen. Nu undrar jag om det som min rektor sade till mig är sant? Jag vill också veta om skolan får ljuga eller gömma sanningen under ETT år. Jag trodde från börjar att det inte är något problem eftersom jag har vänner från andra skolor som har gjort samma sak, och mitt slutbetyg och även framtid är beroende av det.
    Jag har läst ett liknande artikel
    (http://www.fragasyv.se/fragor/har-skolan-raett-att-inte-tillata-mig-tenta-av-i-det-haer-fallet),
    men jag antar att Sevak går inte i en privatskola.
    • Anna : Läs mitt utökade svar! prövningsenheten i Uppsala svarade idag att de från hösten 2015 har en lärare i ryska. Anmälan öppnar 17 aug.
    • : Tack för ditt svar! Läraren som har modern språk( det är samma person) har redan kontaktat min skola och nu får jag äntligen tenta av!!!)) Tack för er svar, ni hjälpte mig väldigt mycket!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Stort lycka till!

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Jag kan förklara reglerna för dig så som vi fick dem från Skolverket - en skola kan ge eleven möjlighet att tenta av de kurser som ingår i elevens studieplan. Det är ett undantag för att som regel läser eleven all sina kurser och får betyg i slutet av kursen. Men i fall eleven inte hade möjlighet att delta i undervisningen t.ex på grund av sjukdom (sin eller lärarens) bör skola försöka ordna möjlighet till prövning för att ge eleven möjlighet att fullfölja sin studieplan. Att ordna prövning i kurser som inte ingår i elevens studieplan, ingår inte i skolans skyldighet gentemot eleverna. Så svarade Skolverket när vi förr ett par veckor sedan frågade dem.
    Är moderna språk 3 och 4 (ryska) inskrivna i din studieplan?
    Om inte, kan du se om det finns prövningsenhet i den kommunen där du är folkbokförd eller fråga på komvux om hur man gör prövning. Detta helt utanför din skolgång, som om du inte gick i någon skola idag. Prövning brukar kosta 500kr per kurs.
    Om du får godkända betyg från prövningar, kan du fråga din SYV och rektor om de vill inkludera dem i din gymnasieexamen. För att kunna göra det måste datum för betyg i prövningar ligga innan datum för gymnasieexamen.

    I fall din skola inte tar in prövningsbetyg i examen, har du de betygen som kompletterande och prövas då i båda grupperna till högskola: de som inte kompletterade och de som kompletterade. Det är klart fördelaktigt för dig om betyg från prövningar ingår i examen.
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Vilket program går du på? Ingår det moderna språk som obligatoriska i ditt program?
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Uppsala+&program=&vocation= alla gymnasieskolor i Uppsala ... Om man byter skola, kan rektor på den nya skolan fatta beslut om individuellt anpassat program, dock måste det beslutet fattas innan utgången av åk2. Det är därför bråttom om du byter skola. En variant är om du skulle t ex byta till ett annat program eller annan inriktning på TE och gå om å k 2, då har du gott om tid och även för att förbättra dina språkkunskaper i svenska och eng., vilket är en stor fördel: du säger själv att språket utgör hinder för dig i vissa ämnen. Det är ibland bättre att "skynda långsamt" och satsa på kvalité framför allt.
    Du har också rätt att söka till å k 1 till och med och gå om 2 år. Det kanske är lite att ta i... Men att gå om ett år är ganska vanligt och i ditt fall när du behöver förbättra två språk: svenska och engelska, är det kanske den bästa läsningen - samtidigt som du byter till en skola som kan ordna prövningar i modernt språk till dig. Be rektor på din skola att ge dig 10 min och fråga om vilken skola hen rekommenderar att du byter till, du ber bara om råd... Det har du rätt till att göra. Stort lycka till!
    Hej igen!
    Skickar en länk där reglerna för Meritpoängsberäkning är sammanfattade på ett koncist och bra sätt:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om ditt mål är att komma in på en högskoleutbildning - är det absolut viktigast att bli BEHÖRIG. Sin plats på utbildningen kan man säkra genom att uppnå ett högt resultat på högskoleprovet. Du kan läsa på http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/
    och det är bra att planera göra HP flera ggr - chansen är större att uppnå högre resultat för varje nästa gång man gör HP (upp till femte gång; ibland fjärde... sedan ligger man på samma nivå - oftast i alla fall).

    Undersök möjlighet att byta skola och gå om ett år. Att du blir 2 år äldre än dina klasskompisar är inte alls ovanligt: det i varje klass finns några elever som är äldre - ibland 3 år äldre. Det finns fördelar - med livserfarenhet och det är många ggr bra att vara mognare än resten av klassen.

    Fråga SYV önskar dig stort lycka till!
    Milla, SYV på Fråga SYV
    • : jag vet att skolan är inte skyldig att boka tenta från en annan skola, eftersom moderna språk ryska erbjuds inte och inte heller är obligatoriska på min skola. Frågan är om de INTE får enligt gymnasieförordningen boka en prövning från en annan skola? För att jag fick en annan information från samma personal om att man får för ett år sedan.
    • : Juste, jag fick också veta att eftersom jag är en gymnasieelev får jag inte tenta av modern språk ryska på egen hand. Jag skulle jättegärna göra det om jag kunde.
    • Milla : Det är en komplicerad fråga. Reglerna är mycket "allmänna" och beskriver inte varje situation. De måste tolkas. Och de tolkas olika ibland. Det är kanske bäst om du vänder dig till Skolverket och Skolinspektionen direkt. Du uppger då exakt vad som hände och får info från dem som har tolkningsföreträde och även kan prata med din skola och försöka lösa situationen.
    • : Det känns logiskt att jag själv borde kunna tentera en kurs och betala själv också, eftersom den kursen inte är en random kurs utan är ett modernt språk. Men olika personer säger olika saker och det känns också lite läskigt att kontakta Skolverket
    • Mikael : Se på kommunens hemsida om ni har Prövningsenhet. Om inte, maila KOMVUX och fråga hur man gör prövningar, var finns info om det.?
    • : Tack för svaret. Jag tänker göra allt ni tipsade och hoppas att allt går bra! Annars är min framtid förstörd :)
    • Milla : Tänkte på en sak: kan du uppnå Max merit på annat sätt- genom matte och eng7? Då blir det onödigt att göra prövning i moderna språk!
    • Milla : Även satsa på högre betyg i de kurser du läser nu kan ge samma och även högre effekt än 1,5 i merit.
    • : Grejen är att jag har bot i Sverige i 4-5 år och min engelska inte är så bra för att jag ska kunna läsa eng7, och jag inte heller har läst någon modern språk i grundskolan eftersom jag fokuserade mig mest på att lära mig svenskan.
    • Milla : Går du åk2 eller 3 nu?
    • : Jag satsar men de kunskaper som jag har i sv och eng bromsar mig i alla ämnen där de krävs. De kurserna där det mindre behöver att prata och skriva på sv och eng har jag ett A eller ett B
    • : Jag går åk 2 och när jag ställde frågan till biträdande rektorn gick jag åk 1
    • Milla : Om du går åk2, kan du försöka byta skola till en skola som kan ordna prövningar i moderna språk. Du kan i alla fall undersöka den möjligheten ...
    • : Jag har redan undersökt. Min skola har visa kurser som jag behöver (Fysik2, Matte4, Datorteknik) i åk 3, medan andra skolor har det i åk2. Och dessutom är teknikprogrammet på andra skolor annorlunda d.v.s. de har läst visa kurser som inte jag har gjort. För att avsluta gymnasiet med ett program måste jag ha alla kurser inom det programmet.
    • : Det känns som att min skola skulle kunna hjälpa mig om de bara villee
    • Milla : Skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Individuellt anpassat program är ganska bra lösning! Men grejen med att gå om är förskräcklig(om man kan säga så) eftersom när jag flyttade från förberedelseklassen till vanlig klass var jag redan ett år äldre än alla mina klasskamrater och att vara 2 år äldre är inte så skönt :) Men det är bra att ha individuellt program som sista alternativet. Men jag fortfarande hoppas att det löser sig och att jag tentar av det jag vill tenta av.
    • : En sista fråga. Kan jag på något sätt tenta av ryska både efter jag har slutat åk3 och innan jag fått min Slutbetyg. Jag vet att det är en dum fråga
    • Mikael : Du får examensbevis sista dagen du är elev på gnasiet.
    • : Man skickar väl sina betyg till universitetet det 15 april? Vilka betyg skickar man då?
    • Mikael : Komplettering tas emot till mitten på juni.
    • : Jag har läst allt om meritpoäng och kan allt utantill. Det finns egentligen flera orsak till att jag inte vill läsa om ett år. Men att byta skolan och fixa en individuell anpassad program är nog bästa alternativet. Tack så mycket för all information som ni gav till mig. Nu har jag någonting att stå på och fundera kring.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Kontakta http://www.friskola.se friskolornas riksförbund, som både kan ge info och bistå med praktisk hjälp /är mitt råd till dig.
    Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Tack för svaret! Ska göra precis hur du sade))
    • Mikael : På Teknikprogrammet får moderna språk läsas som programfördjupning och inom individ.val också. Om skolan skriver in moderna språk, ryska steg 3 och 4 in i din studieplan, bör du ha rätt att tenta av dem. Men det finns risk m
    • : Vilka risker finns det med det? Läraren som har moderna språk ryska 3, 4 sade samma sak till mig, att enda jag behöver göra är att övertala min programrektor om att skriva in de kurser i min studieplan
    • Mikael : Risk med det är att i fall du t.ex får F i mod.språk 4, får du bara 0,5 i merit och har F i gymnasieexamen som verkligen sänker ditt meritvärde. I tentan ingår översätta mellan "ditt språk" och svenska och du kanske inte kan tillräckligt med svenska och av den anledning blir underkänd. Grammatik är också ett område som kan bringa problem ... Det räcker inte att kunna prata och skriva bra, du måste också kunna förklara en del grammatik, så risken finns att efter all kamp för att kunna göra prövningar, blir du besviken om du i stället försämrar dina chanser till eftergymnasial utbildning. Det kan därför vara smartare att satsa på högskoleprovet, som aldrig försämrar dina chanser, men kan förbättra dem.
    • : Om det är det enda som är risken så har inget bekymmer =)
    • : Grejen också är att högskoleprovet är i matte, sv och eng. Som du redan vet är jag bra på matte, men inte sv och eng
    • Mikael : En annan risk är att i fall du får högt meritvärde och kommer in på ett mycket krävande program på högskolan, där studerande är extremt duktiga, precis som du, men de flesta har svenska som modersmål, kommer du överanstränga dig för att hålla jämna steg med kursare. I värsta fall kan det bli negativa hälsokonsekvenser för resten av ditt liv.
    • : Jag litar på mina kunskaper och känner mig säker i det programmet som jag ska välja på universitetet.
    • Mikael : Som sagt, går det inte att trolla. Du får försöka bli så bra på sv. Och eng. som du kan bli. Det tar tid med språk... Går inte att forsera språkinlärning hur mycket som helst. Det hjälper att "bada i språket" dvs omge sig av det språk man vill lära sig... Låta radio "morra på svenska"!i bakgrunden mest hela tiden... Det viktigaste är att inte "gå in i väggen" för att då blir det inte bra för någon: lidande för dig och din familj samt dyrt för samhället. Och att komma in på högskola är inte allt ... Sen är det många års studier samt klara av arbetslivets hårda krav, viktigt att dimensionera sina krafter så de räcker för hela resan.
    • Mikael : Nu är det så många kommentarer, så jag vet ej vad som redan är besvarat... Skriv en helt ny fråga nästa gång!
    • : När jag flyttade till svensk klass i åk8 fick jag ett D på svenska och ett F på engelska, i 9an fick ja ett C i svenska och ett E i eng. Förra året i åk1 fick jag C i svenska och C i Engelska. NU ligger jag mellan ett C och ett B i svenskan och i ett C i Engelskan. Jag känner att jag har blivit bättre och jag fortsätter att utvecklas både muntligt och skriftligt. Min nästa fråga är - Jag har fått fel information av min skolans personal i ett år och nu undrar jag om det finns något lag som skyddar mig från det? Jag är inte elak men jag måste ha något som jag kan skydda mig med om jag inte har något annat val.
    • Mikael : Har du några bevis, som skulle hålla juridiskt? Typ, ett dokument , ngt i skrift?
    • Mikael : Det som sägs kan missuppfattas... Har du inspelade samtal?! I annat fall ska du inte kunna bevisa ngt. Att p
    • : Jag har ett mejl där min biträdande rektor skrev att jag som elev kan tenta av språket själv och att de sedan kan skiva in betyget i studieplan.
    • Mikael : Att påbörja krig utan ammunition kan inte jag rekommendera!
    • : Är ett mejl inte tillräckligt?
    • Mikael : Börja med att boka möte med den som skickade mailet till dig, visa utskrift och säg att du vill helst inte bråka men gör det om du blir tvungen. Be om råd: fråga vad personen själv skulle göra i din situation?
    • Mikael : Med juridiska processer vinner oftast den som är starkare och det kan bli obehagligt för din skola men även för dig. Den som har minst resurser får mest skada när man drar igång juridiska processer .. Det är vår erfarenhet, tyvärr, och vi avråder därför från att dra in juridik i konflikter.
    • : Den som skickade mailet och var biträdande rektor då är nu SYV och är pappaledig. Han jobbar bara på fredagar men nuvarande biträdande rektorn skulle kontakta honom om det här för en vecka sedan men inte heller har gjort det
    • : Alla är mot mig!
    • : Kan jag skicka över till ditt mail det mailet som jag fick. Jag vill veta om jag har tillräckligt bevis
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Vi förstår att du känner dig lurad och är därför arg och vill få det som du tycker du har rätt till för att du fick svar från skolans personal med en sort löfte.

    Fråga SYV är en informationstjänst och har inga befogenheter att göra bedömningar om bevisbördan. Det är därför ingen idé att du skickar över ngt mail till oss. Vårt svar skulle innehålla en gissning om vad som menades. Din skolans ledning kan hävda att det fanns ett sammanhang som vi inte känner till, vårt inblandning kan komplicera saker vilket troligtvis får enbart negativa konsekvenser för dig.

    Fråga SYV har ingen möjlighet att driva din fråga. Du kan söka konsultation med en jurist. Se t.ex om det finns tillfällen med fri juridisk hjälp på ett bibliotek eller om juridikstuderande har någon sort tjänst där de ger juridiska råd.
    Vi önskar dig stort lycka till!
    Vänligen
    Anna
    Hej David!
    Vi kontaktade Prövningsenheten i Uppsala och fick följande meddelande som svar:

    Från och med hösten 2015 har vi en lärare i ryska som modernt språk. Anmälan till höstens prövningar öppnar 17 augusti.

    Med vänlig hälsning
    Ulla-Britt Andrén
    Prövningsenheten
    Postadress:Uppsala kommun
    753 75 Uppsala
    http://navetutbildning.uppsala.se/proevningar.aspx
    • : Grejen är att på de 2 timmar på fråga SYV har jag fått mer information och råd än på ett år från min skola. Jag vill få hjälp från min skola. Det är inte så mycket de behöver göra för att hjälpa mig.
    • : Jag förstår att Fråga SYV kan inte hjälpa mig på det sättet, och det ända jag ber er är ett råd som jag är tacksam att jag får :)
    • Anna : Skriv en ny fråga till oss, vad är det nu, när du vet mer, som du behöver råd kring .
    • Liselotte : Du kan få. 1,5 i merit för matte och 1,0 för engelska 7 och på så sätt uppnå 2,5 som är Max i merit.
    • : Det programmet som jag ska välja kräver matte 4 och därför får jag bara 1,0 merit för matte 5. Min engelska är inte tillräckligt bra för att jag ska ta eng 7 och få ett sånt betyg som med själva meritpoängen skulle höja mitt slutbetyg och inte sänka
    • Anna : Har du läst reglerna för meritpoäng? Du kan få 1,5 i matte om du läser både matte5& specialisering. För att merit för eng behöver du betyg E men jag säger inte att du ska ge upp moderna språk. Vilken utb på högskola planerar du att söka?
    • : Ja, jag har läst reglerna. Min skola erbjuder inte heller matte specialisering. Dessutom om jag får ett E på eng kommer det inte bara hoja men också dra ner min slutbetyg
    • Milla : Meritkurser höjer alltid Meritvärde eftersom 0.5 i merit är mer än "sänkning" från A till E i en 100 poängs kurs. Dessutom ger Engelska 7 1.0 i Merit, vilket höjer ganska mycket. Även om en elev skulle ha alla A-betyg men bara E i eng 7, blir det en höjning på 0.6 ca. Jag förstår att du vill hemskt gärna göra prövning i Moderna språk & att du upplever att du blev lovad det av din skola. Tala med den personen som lovade dig det. I fall ni inte kommer överens, kan du undersöka möjlighet att byta skola. Ta även direkt kontakt med Prövningsenheten i din kommun. Är det från Prövningsenheten du fick svar att du ej får göra prövning pga du läser på gymnasiet? Så brukar det inte vara men varje kommun bestämmer själva för prövningar är organiserade, så det förekommer alla möjliga varianter. Dock brukar man få pröva i fall man beredd att betala avgift.
    • : Det är inte prövningsenheten som har kursen moderna språk ryska utan Språkskolan. När jag kontaktade dem sade de att jag ska anmäla prövning via gymnasiet. Jag ska försöka kontakta det personen eller be biträdande rektorn att kontakta honom eftersom han är inte så ofta på skolan. Om jag får ett negativt svar på alla mina frågor ska jag tänka på att byta skolan. Hoppas bara att det går.
    • Anna : Språkskolan & Prövningsenheten kan vara olika saker som finns oberoende av varandra. Sök på just Prövningsenheten och fråga även på Komvux - om hur man går tillväga om man vill göra prövning. Ställ en anonym fråga som om du inte läser på gymnasiet. En person "från gatan" vill göra prövning. Hur gör hen i så fall? - är din fråga. Stort lycka till!
    • : Prövningsenheten har inte moderna språk ryska, det är bara språkskolan som har det.
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret
    • Student

      Utbildning som kostar?

      Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det...

      Milla : : Hejsan!jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder: När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg... Läs hela svaret
    • Hej123

      Jag ska läsa rättsvetenskap och undrar om jag kan bli jurist?

      Hej! Jag ska läsa rättsvetenskap med internationell och digital inriktning på örebro universitet. Jag undrar hur möjligheterna är för att jobba som jurist inom ett företag eller bank efter. Alltså vill jag inte jobba inom domstolen, utan mer med...

      Milla : : Hej,jag är allmän studievägledare, alltså "expert på alla yrken och alla utbildningar" vilket är ju omöjligt att vara. Utifrån information i... Läs hela svaret