Anja
    Hej. Får jag läsa en utökad kurs i tream och byta ut ett dåligt betyg med det? Till exempel att jag läser hemspråk 3 som en extra kurs och får ett A, kan jag då byta ut mitt idrottbetyg då? Börjar i trean på gymnasiet efter sommaren. Om det är så att jag kan byta ut betyg vilka kan jag byta?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Idrott och hälsa ett är en obligatorisk kurs på gymnasiet och får inte tas bort.

    Beslut om att få läsa en utökad kurs fattas av rektor, det är inte elevens rättighet utan Du samråder med SYV och ansöker om utökad kurs; rektor beslutar.

    Syfte med utökade kurser är egentligen inte att höja jämförelsetal ... Jag tror inte det är en bra plan, jag tror inte det kommer att funka, tyvärr.

    • : hm jag vet att det inte är syftet med utökade kurser. jag vill läsa en extra kurs för att lära mig mer men samtidigt tycker jag bara att det är värt det om jag får byta ut etg dåligt betyg med betyget i den utökade kursen.
    • Mikael : Enligt reglerna bör det i din studieplan stå att "den här kursen kommer att läsas som utökad" på förhand och om du redan har fått betyg i kursen (som "vanlig kurs") så kan man inte, om man följer reglerna ändra i efterhand.