Milla SYV på FrågaSYV

    Meritpoäng är Extrapoäng, de är inte alls obligatoriska att ha. Många får examensbevis och kommer in på högskola utan några meritpoäng men de är Bra att ha.

    I språk är det för kurser moderna språk 3&4 som man får meritpoäng. Om du får godkänt betyg i Spanska 3 får du 0.5 i merit. Skulle du få godkänt betyg i moderna språk (spanska eller polska eller arabiska eller japanska eller somaliska mm...) får du 1.0 i merit.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack! Så man får alltså "extrapoäng" för båda kurserna och inte bara en? Har hört att man inte längre får merit för modersmål
    • Milla : Man får inte merit för modersmål, det stämmer. Man får merit för moderna språk 3,4 och i vissa fall 4&5. Vilket språk har du som modersmål?
    • : Jag har Assyriska som modersmål!
    • Milla : Om du får godkänt betyg i moderna språk (assyriska) 3&4 får du Max i merit inom moderna språk. Du kan också uppnå Max med kombinationen spanska 3 och assyriska 4. Men för modersmål (assyriska) får du bara vanliga poäng, inte meritpoäng.
    Läs alla kommentarer