Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, om en arbetsgivare väljer att anställa dig, så kan du börja jobba som anställd, oavsett vilken tidigare utbildning du har "i bagaget"; det blir upp till en arbetsgivare att bedöma om dina kunskaper räcker för att göra det jobbet som hen anställer dig för att göra.
    Ett annat alternativ är att du startar eget och blir din egen arbetsgivare; då är det ditt uppdrag att kunna hitta tillräckligt antal betalande kunder som vill köpa de tjänster som du erbjuder (så att ditt företag kan gå "runt", ekonomiskt sett).
    I Sverige är endast grundskola en obligatorisk skolform. Alla studier på högre nivå än grundskola är helt frivilligt att bedriva. Med det sagt, så vet vi att det är svårt och ibland näst intill omöjligt att få anställning utan "gymnasiekompetens" som lägst. Men inte ens mycket hög utbildning garanterar jobb (detta för att så länge det ej finns jobbgaranti så kan man tyvärr gå arbetslös efter i princip vilken utbildning som helst).
    Du får gärna söka alla de jobb du vill ha och vi hoppas du får anställning och då kan du antingen överge dina planer på fortsatta studier eller kanske studera i låg takt vid sidan av jobbet.
    Eftersom du i din fråga nämner att du läser för IT-behörighet, skickar jag nu snabblänk till en lista på yrken inom DATA-IT, se framtid.se/yrken/data-it -- DATA-IT-branschen utvecklas mycket fort och nya yrken uppstår och kraven från arbetsgivarnas sida förändras (ofta höjs men samtidigt uppstår det ibland stor brist på personal inom den branschen och då kan arbetsgivare bortse från formell utbildning och välja att utbilda på arbetsplatsen, efter det att man blir anställd); exempel på IT-jobb som man brukar kunna få utan någon eftergymnasial utbildning och ibland även utan fullständig gymnasial utbildning är:
    yrke/drifttekniker-inom-it
    yrke/supporttekniker
    yrke/it-tekniker-natverkstekniker

    Du kan också fundera på att eventuellt söka jobb som Butikssäljare av DATA-IT-"produkter" som t.ex datorer och elektronik (detta eftersom du studerar kurser inom DATA-IT och jag förmodar därför att du är intresserad av det område och är kunnig inom det).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare