Hej Shilan!
    Det kan vara både och...
    Jag ska försöka förklara. Återkom om något är oklart efter att du har läst mitt svar, OK?

    Så här är det: på varje gymnasieprogram finns det en lista av kurser, fastställd av Skolverket, på vilka kurser som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE på just det programmet. De listorna är ganska långa och det finns ingen skola som kan erbjuda alla de kurserna (bl a pga behöriga lärare saknas, att inte tillräckligt många elever väljer den kursen och att schemat inte "går ihop" som det heter - flera obligatoriska lektioner kan man inte ha samtidigt, t.ex).
    Därför begränsar varje skola och skriver en egen, kortare lista på vilka kurser som JUST DEN SKOLAN kan erbjuda att läsa. Och du, som elev på den skolan, väljer från den kortare listan.

    Det som också förekommer är att skolorna skapar PROFILER eller "egna program" som t.ex kan heta "Kriminologi" eller "högskolespåret", "Internationell profil" eller "Räddning och säkerhet" (de kan heta väldigt olika) - och så lägger skolan in de "valbara kurser" in i den profilen på förhand - så du söker ett "paket", en färdig lösning i så fall.
    Ibland är det "halvfärdig lösning" - dvs du får välja kurser inom Individuellt val, 200 poäng (två st normalstora kurser) men ej inom Programfördjupningen (då skolan redan valt åt dig).

    Det finns för- och nackdelar i båda fallen.
    Om skola redan från början bestämt vad som ska läsas, så vet du på förhand vilka kurser som du ska läsa. Om man väljer vad man vill läsa, så får oftast inte alla elever precis det som de vill. På mycket populära kurser, som t.ex Engelska 7 får inte alla plats, lärarkapacitet räcker inte och vissa får inte läsa den, trots att de vill.

    Hoppas mitt svar förklarar hur det funkar och blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA