Anne-Marie
    Hej,
    Jag har en son som går första året på Naturvetenskapsprogrammet på Spånga gymnasium i Stockholm (en kommunal skola). En stark anledning till att han valde just den här skolan är att de marknadsförde sin inriktningsprofil Adventure. Under öppet hus fanns elever på plats som berättade mycket positivt om inriktningen, den fanns beskriven i olika trycksaker och några elever visade till och med upp klättring i trapphuset när man kom till skolan.
    Nu har eleverna, inget utskick till föräldrarna, fått veta att de individuella valen för Adventure inte längre går att välja.
    Rektorn säger att det måste vara 20 elever som väljer detta för att det ska bli av (jag hittar inte det skrivet någonstans). Det var 13 som sökte Adventure för individuella val till åk 2 och 6 som sökt djurinriktning. Frågan ställdes till rektorn om de kunde köra kursen om alla 19 valde Adventure men ingen kommunikation med vare sig föräldrar eller elever.
    Nu har två kurser inom adventure (Naturguidning och Aktivitetsledarskap) och 2 kurser inom djurinriktning ersatts med foto och idrott/hälsa.
    Får man verkligen göra så under en pågående utbildning?

    Anne-Marie
    En av flera upprörda föräldrar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anne-Marie!

    Jag förstår mycket väl att du och andra föräldrar och elever är upprörda. Det krävs ofta minst 20 elever som läser tillsammans i en undervisningsgrupp för att upprätthålla lönsamhet, för att lärarens lön är ju densamma (om det är få eller många elever i undervisningsgruppen). Just 20 elever brukar vara en "siffra" som ofta förekommer... att man ska vara 20 elever i en klass (minst) eller i en undervisningsgrupp.

    Eftersom Spånga>> är en kommunal gymnasieskola, kan ni gå "uppåt" och klaga hos Utbildningsförvaltningen i den aktuella kommunen. Jag kan inte lova att det ger ett positivt resultat.

    En annan anledning till att kurser byts ut skulle kunna vara t.ex "avsaknad av behörig lärare". Säg, att den läraren som tanken var skulle undervisa i kursen, skulle bli föräldraledig - och det finns ingen annan behörig lärare att få tag på. Sådant händer, tyvärr.

    Innan ni klagar "uppåt" i kommunen, kanske kan ni komma med någon "kreativ lösning", t.ex om skola kunde slå ihop elever från olika årskurser - i en undervisningsgrupp vad det gäller just Äventyrskurserna, t.ex om elever som ska börja i åk1 hösten 2016 och elever från din sons klass - skulle läsa Äventyrskurserna tillsammans. Svårigheter kan uppstå i att "få ihop" schemat och kanske skulle eleverna behöva ha undervisning på sen eftermidag, t.ex mellan 16-17.30 en dag i veckan och några håltimmar innan dess (exempelvis om vanliga lektioner slutar kl.13.45 den dagen och Klättring börjar kl.16... så har man mer än 2 timmar "dötid", men då kan man ha de timmarna för att sitta på biblioteket och göra läxorna, t.ex).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och vi håller tummarna!

    Du får gärna höra av dig igen och berätta hur det går. Jag lovar att hålla tummarna hårt!

    L. :)

    Liselotte

    Ett annat "kreativt förslag" skulle vara att låta några elever från en annan kommunal skola i samma kommun komma till din sons skola och delta i undervisningen i klättring och/eller andra "äventyrskurser". Det kallas för "gemensamma gymnasiet" och förekommer t.ex i Göteborg. Oftast är det språkkurser som man förlägger till den "gemensamma gymnasiet". Det handlar om just att kommunala skolor hjälps åt när antal elever som vill (eller kan) läsa en viss kurs inte räcker eller om behörig lärare finns bara på en av skolorna, men elever som vill läsa den kursen, finns på flera skolor.

    • : Tack för snabbt svar med flera möjligheter till åtgärder.
    • : Jag har också kontaktat Skolverket och utbildningsverket i Stockholms stad. Ingen kunde direkt svara på frågan vilka regler som gäller. Hoppas på något i skollagen eller dylikt som kan hjälpa till att trycka på innan vi påverkade föräldrar och elever tar en diskussion med rektorn.
    • Anna : Det är endast de OBLIGATORISKA kurser på gymnasiets olika program som man kan kräva att få läsa, för att elever kan inte få ut sina Examensbevis annars. Alla valbara kurser är det "fritt fram" att ändra, tyvärr. Ibland kan inte skola hjälpa att det blir ändringar. Jag tror inte Skolverket kan göra ngt. Skolverket säger att man kan anmäla till Skolinspektionen. Ni kan anmäla till Skolinspektionen, men det är en lång process och troligtvis kommer Skolinspektionen fram att det inte är en rättighet att kräva läsa icke-obligatoriska kurser. Det som är elevernas rättigheter är att söka sig till andra skolor. Det som skulle påverka ekonomiskt är om många elever sökte byta till icke-kommunala skolor, dvs till fristående skolor. Eleverna tar med sig sin "Skolpeng" från kommunens kassa i så fall. Det är en möjlig ekonomisk "incitament", så att säga. Jag tror ni vinner mer på att försöka komma överens med rektor, genom att erbjuda olika lösningar. Att "dra in" Skolinspektionen i detta fall är inte en framkomlig lösning, i alla fall inte enligt min bedömning och de kollegorna jag har pratat med håller också med mig.