M
    Hej,
    jag har nu slutat 1an men har fått F i svenska 1, matte 1b, samhällskunskap 1 och naturkunskap 1. kan jag börja i 2an om jag har så många F ?
    kan jag få gymnasieexamen och läsa de kurserna på komvux senare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M,
    det går tyvärr inte få ut Examensbevis med så många F betyg/poäng. Max F-poäng är 250. Du har redan fler än 250 F-poäng. Med för många F betyg på gymnasiet får man ett Studiebevis, som kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis.
    Vad du ska göra nu, beror på... Tycker du att du läser på rätt program? Om inte - behöver du försöka byta till ett annat program.
    Fick du erbjudande om att få gå om ett år? Tacka i så fall JA till det erbjudande. Det är ovanligt att få gå om på gymnasiet; vanligtvis fortsätter man läsa vidare, och kämpar i "uppförsbacke" utan något hopp om examensbevis... Givetvis är det bra att lära sig saker och få några betyg /så många betyg man kan få/ som man senare kan - på olika sätt - få användning för: ta in dem i examensbevis från komvux eller skriva in i CV-n när man söker jobb. Alla kunskaper och alla betyg är bra att ha!

    Du har rätt att fortsätta läsa på den utbildningen där du är Antagen. Får du inte erbjudande om att gå om åk1, kan du fortsätta läsa vidare - åk2.
    Du har också rätt att göra Prövningar i de kurser, i vilka du fick F-betyg. Tidpunkt för prövningar är det din skola som bestämmer.

    Länktips - Kraven för gymnasieexamen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA