kristian
    Hej!
    Jag undrar vilken utbildning man ska ta på högskola/universitet för att få jobb inom film/foto yrkena. Var finns utbildningarna (jag hittar inte riktigt) och är det lätt att få jobb/praktik utomlands inom detta? Jag skulle vilja film och redigera eller fota modeller eller liknande. Något som har med film och foto att göra med iallafall.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian, det finns många olika utbildningar inom foto, bl a på högskolenivå, ex.

    >>Konstnärlig kandidatprogram i foto på göteborgs universitet; och sedan kan man gå masterprogram, i 2 år till. Kandidatprogrammen är på 3 år; så sammanlagt är det 5 års studier.

    Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/fotograf där det under Länktips ges förslag på vilka utbildningar man kan gå.

    Yrket fotograf är extremt konkurrensutsatt; det går inte att ge några garantier; det är både talang, kontakter, målmedvetenhet och tur.

    Kika gärna på Filmyrken>>. Enligt vad en sakkunnig inom filmbranschen uppger råder det brist på B- >>> och C-fotografer> på svenska filminspellningar. Den utb. som är en Yrkeshögskoleutbildning, som vi vill tipsa om är www.yhguiden.se/utbildning/kunskapsforbundet-vast/kvalificerad-filmarbetare-i-specifik-teamfunktion