Frank
    Hej
    Jag vill söka något om ekonomi och lönespecialist har väckt mitt intresse. Men lönespecialist är en yrkeshögskola program. Jag undrar om det finns något liknande program på universitet istället, dvs liknande arbetsuppgifter osv. Helst i Linköping om det inte finns i Linköping vart finns det och ifall det finns hur många år är det att läsa. Tack för svar
    • : Universistesutbildningar är mer teoretiska och de är också allt som oftast längre än "motsvarande" utbildning på yrkeshögskolan. På yrkeshögskola är utbildningarna mer praktiska, minst 25% av utb-tiden ligger på praktiken, ofta mer. Vill man nästan garanterat få jobb, är det yrkeshögskola som man bör satsa på. Efter högskola kan man gå arbetslös...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frank!

    utbildningsutbud för högskola/universitet med start hösten 2017 blir färdigt till 15 mars 2017, då ansökningsperioden börjar till högskoleutbildningar med start hösten 2017. Det är ännu för tidigt att bestämma sig då nya utbildningar kan dyka upp på www.studera.nu

    Du får givetvis redan nu gå in på den här sidan>> och se vilka ca 20 utbildningar inom Ekonomi utan krav på tidigare högskolestudier finns på Linköpings Universitet. Men till 15 mars 2017 kan nya utbildningar dyka upp och några av dem som går att se nu kan "försvinna".

    Se t.ex info om civilekonomprogrammet på LiU>> - det är en heltidsutbildning på 4 år. Högskoleutbildningar är som regel längre än yrkeshögskoleutbildningar (och också mer teoretiska). Det kan vara en bra idé att ta kontakt med studievägledare som är anställd just på den högskola/universitet och just inom det ämnesområde som du är intresserad av. På den här sidan>> - till höger, lite längre ner - finns namn och epostadress till studievägledare på LiU under rubriken KONTAKTPERSON.

    Studievägledare som arbetar med ekonomiutbildningar på högskolenivå är bäst av alla insatt i de utbildningar som finns på det egna lärosätet (i detta fall på Linköpings Universitet) och de tär därför en mycket bra idé att boka tid för vägledningssamtal just med den SYV-en.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV