svartaconverse

    Jag har ingen tidigare erfarenhet av att plugga franska. Jag vill läsa på antingen universitet eller folkhögskola, eventuellt även på distans men hellre på plats. Jag vill plugga under sommaren. Jag hade kunnat tänka mig att bo på ex folkhögskola under sommaren. Men vill läsa i Sverige.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sommarkurserna (sommaren 2024) på universitetetsnivå kommer bli sökbara från 19 febr 2024; Webbanmälan öppnar. Kl. 10.15 och alla utbildningar på de svenska högskolor och universitet ska du kunna hitta på Antagning.se. Innan 19 febr 2024 vet man inte säkert vilka sommarkurser som blir sökbara inför sommaren 2024 (på högskolor och universitet); men du får gärna kika på lärosätenas gemensam webb, Studera.nu och se om du hittar någon nybörjarkurs i franska som du blir intresserad av.
    Vad gäller folkhögskolorna, så får man ta och titta på utbudet på www.folkhogskola.nu - du kan också kontakta folkhögskolornas gemensam infotjänst och fråga om någon sommarkurs i franska (för nybörjare) kommer att finnas på någon av folkhögskolorna. Allmän information om studieformen Folkhögskola finns på framtid.se/studier/folkhogskola --- varje folkhögskola bestämmer ganska mycket själv och gör sin egen antagning; man söker alltså direkt till den folkhögskola där man vill läsa.
    Jag kan i alla fall inte hitta någon som helst information om att någon folkhögskola skulle erbjuda sommarkurs i franska - det står Franska (0) alltså "noll träffar" när jag tittar på folkhogskola.nu/sok-kurser/internationellt--sprak/sprak/sommarkurs
    Tips! Kontakta folkhögskola.nu
    E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50 och se om de kan hjälpa dig.

    Du kan också se utbud på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd); gymnasial kurs för nybörjare heter på gymnasiet och på komvux Franska 1 och den är på 100 gymnasiala poäng (alltså kan läsas på heltid på 5 veckor eller på halvtid på 10 veckor).

    Studie- och yrkesvägledare