Farah

    Hej! Jag bor just nu i Sverige och studerar Kemiingenjör tillämpad bioteknik i högskolan och jag ska avsluta mitt första år. Jag planerar på att flytta och bo i Dubai med min familj. Har du information om jag kan fortsätta mina studier vid University of Dubai i svenska språket?? (Finns svensk universitet i Dubai?). Jag undrar också om det finns en gymnasieskola på svenska också. Min syster läser just nu Naturprogramm första år och hon vill fortsätta sina studier i svenska. Kan du hjälpa mig?? Om det finns en svensk skola och universitet!! Därtill undrar jag om det är gratis som här i Sverige eller inte?? Vänliga hälsningar, Farah

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Farah,
    ang.Universitet i Dubai kan vi på fråga SYV inte svara mer än att vi har svårt att tro att undervisning i kemi skulle där bedrivas på svenska. Det som kan finnas är studier i ämnet svenska - alltså att man kan lära sig svenska (jämför: man kan på universiteten i Sverige lära sig olika språk). Du måste vända dig till det universitetet där du vill läsa och fråga om deras utbud. Ofta står det rätt mycket, bl.a om utbud (vilka studier som erbjuds) på universitets egen webbplats.
    ***
    Vad gäller gymnasiala studier utomlands så finns det några få gymnasieskolor utomlands, men ingen av dem ligger i Dubai (i alla fall enligt de uppgifter vi på FRåGA SYV har).
    Hermods distansgymnasium erbjuder på uppdrag från Skolverket undervisning för elever som bor utomlands pga minst en av vårdnadshavare vistas utomlands pga sitt jobb.
    Lästips/hänvisningar:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/hermods-distansgymnasium
    gymnasieguiden.se/gymnasium?utomlands
    skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/plugga-eller-gor-praktik-utomlands