Isak
    Jag undrar vad man ska välja för linje för att bli flygplatskontrollant?
    • Mikael : Du kan gå ett valfritt gymnasieprogram. Läs så mycket engelska du kan plus så många andra språk du kan (detta för att man på en flygplats träffar människor som pratar olika språk och det bIir en stor fördel när du söker jobbet om du kan mer engelska och kan även andra språk).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isak,

    jag ser att du är 13 år idag och det bra att du planerar på lång sikt. Om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av yrket flygplatskontrollant>> där de nuvarande kraven är att man är 20 år gammal (som yngst) när man kan bli anställd och påbörja sin utbildning (som det är nu, så utbildas man på arbetsplatsen efter det att man blir anställd).

    Eftersom det dröjer minst 6 år till innan du kan söka anställning och påbörja utbildning till Flygplatskontrollant, så är det extremt svårt att veta om några större förändringar kan inträffa på de 6 långa åren som ligger framför oss... :)

    Som kraven är nu, så måste man vara 20 år eller äldre, ha normalt färgseende, kunna arbeta nattetid och ha "gymnasiekompetens". Dock är tidigare "väktarutbildning" meriterande och det kan därför vara bra att kika efter möjlighet att skaffa sig en sådan utbildning. Gymnasieskolorna kan erbjuda "profil" väktare - som i så fall oftast finns inom Barn- och fritidsprogrammet.

    Dock hinner du kanske skaffa dig väktarutbildning efter gymnasiet, då du måste bli 20 år först inna du kan söka till flygplatskontrollant och du blir troligtvis bara 19 år när du slutar på gymnasiet.

    Erfarenhet från serviseyrken är meriterande när man söker sig till jobbet/utbildningen som flygplatskontrollant och det är därför bra om du på något sätt kan försöka skaffa dig ett sådant erfarenhet - sök sommarjobb i ngt yrke där du kommer att ha med människor/kunder att göra. Om du går ett yrkesprogram där du på praktiken också kommer att ha med "kunder" att göra och efter gymnasiet kan jobba med kundkontakter tills du blir 20 år och gammal nog för att kunna söka till flytplatskontrollant - är det också jättebra!

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA