Frida
    Hej hur ska jag gå till väga när det gäller byte av skola. Jag ska flytta till ett familjehem i Kristianstad men har kommit in på gymnasium i Norrköping. Jag vill fortfarande gå på samma skola plusgymnasiet inriktning vård och omsorg.
    Men hur ska jag gå till väga, då jag fick reda på att jag skulle flytta till Kristianstad efter att antagningen var klar. Jag har kontaktat båda skolorna men dem säger olika saker tex att Norrköping ska föra över oss till Kristianstad, att jag måste göra om hela min ansökan, att jag ska skicka uppgifter som betyg och att jag blivit antagen i Norrköping. Jag har även tackat ja till platsen i Norrköping så tekniskt sett så ska jag ju börja där så jag undrar bara vad ska jag göra jag är desperat och vill verkligen börja skolan igen tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida, Socialtjänsten får hjälpa dig.
    Det är en ovanlig/unik situation - när man får veta att man måste flytta, efter det att antagningen till gymnasiet är gjort. Du ska inte behöva kämpa med det. Jag tycker du kan överlämna detta till handläggare /din kontaktperson/ på Social-tjänsten.
    Du får givetvis kontakta båda gymnasieantagningskanslier - på den "gamla" orten och på den nya... och den gymnasieskola där du vill läsa... men jag tycker att det är Soc.tjänsten som bör hjälpa dig!
    Din kontaktperson på "soc" kan kontakta oss - om hen vill; vi kan ge tips på hur man kan gå tillväga. Dock är det inte Fråga SYV som gör antagning till gymnasiet, utan det är kommunerna som ansvarar för antagning till gymnasiet. Det är den kommunen där eleven är folkbokförd som ansvarar för gymnasieantagningen för den eleven.

    Länktips: gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-kristianstad

    gymnasieantagningskanslier - för Norrköping >> och för Kristianstad >>

    Vänligen
    L.

    Liselotte