Emma
    Hej!
    Jag har gått fram och tillbaka i mina tankar och har nu bestämt mig att jag inte vill bo kvar i Sverige längre. Jag är trött på allting som finns här helt enkelt och eftersom att jag går i gymnasium och fortfarande är ung är detta ett perfekt tillfälle i livet. Jag har tänkt mig flytta till ett lite varmare ställe, kanske någonstans i USA. Jag vet hur det är där och att det krävs mycket för att kunna få Green card där osv. Men jag vill verkligen flytta härifrån. Tänker mig att jag pluggar i något land för att sedan få jobb och gå vidare därifrån.
    Det jag behöver hjälp med nu är inte själva processen till hur jag t.ex får ett permanent visum i ett landet utan hur jag kan förbereda mig på bästa sätt för att vara så redo som möjligt. Jag går första året på gymnasiet, läser ekonomi och jobbar då och då så att jag kan spara undan lite pengar till framtiden. Men jag behöver mer tips, vad kan jag göra för att allting ska bli så bra som möjligt när jag flyttar? Måste jag vara proffs på engelska eller kommer jag lära mig med tiden?

    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Du är fortfarande mycket ung och det på "gott och ont" :)! (Missförstå mig rätt nu!.. :) Som ung lär man sig mycket snabbare, jämfört med äldre personer, man har också mycket energi och driv, man vill och orkar mer och kan verkligen satsa "järnet" på ett nytt spännande projekt och förändra sitt liv i grunden.

    Det som är på "minussidan" är att du har begränsad livserfarenhet, knappa ekonomiska resurser och inte har något yrke att "falla tillbaka på". Det kan gå mycket bra för dig men det krävs även lite tur - att du träffar "rätt person" eller befinner dig på "rätt plats vid rätt tillfälle". Skulle du ha otur och träffa på "fel person", kan du bli utnyttjad - t.ex tvingas jobba "häcken av dig" för minimilön och riskera din hälsa, genom att bo i en mögelskadad bostad, t.ex (för att det kanske är det enda som du kommer att ha råd med).

    Du blir mycket bättre förberedd om du skaffar dig gymnasiekompetens och helst något yrke, exempelvis undersköterska, murare eller bussförare. Jag tog bara några yrken som exempel - de yrken som man kan skaffa sig på gymnasial nivå. Skulle du utbilda dig på eftergymnasial nivå, blir du ännu bättre förberedd. Har man yrkeskunskap, är det mycket lättare att försörja sig och även vinna respekt genom att visa vad man kan (att man kan någonting som inte alla andra kan :).

    Jag ser att du är 17 år och därför har du inte körkort än, bra om du skaffar dig ett så fort du kan. Att kunna så mycket engelska som möjligt i tal och skrift om man ska bo i USA är en stor fördel. Alla andra språk är också mycket bra att kunna - men vad det gäller USA, så är det i så fall Spanska (många invånade i USA kan spanska).

    En bra idé skulle vara att få jobb innan du flyttar till USA - t.ex som au pair  eller någon form av sommarjobb (på hotell eller restaurang/café exempelvis), så att du har bostad och inkomst vid ankomst till USA. Att ha "kapital" (pengar på banken) är givetvis också mycket bra. En annan form av "kapital" man har är ens erfarenhet, kunskaper och kontakter

    Givetvis kan man ha tur och lyckas bra även med mycket knappa resurser, men som du förstår kan man inte "beställa tur". Viss finns det exempel när folk kommer med "en dollar på fickan" till USA och lyckas mycket bra. De exemplena ploppar upp då och då. Men inte så många talar om de som inte lyckades och farit illa på olika sätt.

    När du blir 18 år och blir du myndig, och du får då bestämma själv vad du ska göra. Dock skulle jag tycka att det är en mycket bra idé att "skynda långsamt" och att bygga upp olika former av "kapital" - både pengamässigt och kunskaps-/erfarenhetsmässigt, innan du tar "språnget" till "den nya landet".

    Det är i alla fall vad jag tycker och vill råda dig till!

    Önskar dig LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen! Varför är det så viktigt att jag skaffar körkort? Mitt körkortstillstånd här kommer jag ju inte kunna ha använding för i ett annat land då den inte gäller, eller har jag fel nu? Jag tycker om att lära mig språk och läser spanska men kan inte säga att jag är sådär jätte duktig. Vill däremot fördjupa mit i både spanska och engelska för att kunna så mycket som möjligt. Är det en bra idé tycker du?
    • : Jag har även en till fråga. Är det lika svårt/lätt (beroende på hur man ska tolka det) att komma in på ett universitet i USA jämfört med de svenska universitet som finns här? (Är intresserad av någon form av ekonomi utbildningar)
    • Anna : Jag ska ge dig ett nytt svar - på dina kommentarer, kommer om en stund.
    • Anna : Som turist får man ofta lov att köra på sitt "utländska körkort" under en viss tid, t.ex i Sverige får man lov att köra under ett år efter ankomst till Sverige - sedan måste man ta det svenska körkortet. Det brukar var liknande regler även i andra länder. i USA kan det vara olika regler i olika delstater.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    ang. Körkort och Körkortstillstånd. Det är två olika saker. Körkortstillstånd är ett dokument som ger dig lov att övningsköra. Däremot körkort - är ett dokument som ger dig lova att köra fordon.

    Varför vi tycker det är viktigt att ha körkort - för att i USA (på många ställen utanför de största städerna) är det i princip "ett måste" att ha körkort. t.ex om man jobbar som au pair så måste man skjutsa barnen till skola och man får inte det jobbet om man inte kan köra bil. Kommunikation med kollektiva transportmedel (som bussar och tåg) är på många ställen i USA ganska undermålig - och i många jobb krävs det att man kan köra bil och till många arbetsplatser är det jättesvårt (och ibland omöjligt) att komma fram om man inte kan köra bil.

    Att man kan köra bil även om man inte har det svenska körkortet är jättebra för då kan man kanske ta körkort i USA. Det är ju lättare att bevisa att man kan än att faktiskt lära sig (vilket kräver tid och kostar pengar).

    Angående högskoleutbildning i USA - så visst är det många gånger fördelaktigare att läsa i det landet i vilket man sedan vill jobba. Problemet är bara att det kostar pengar att läsa på universitetet i USA, du blir tvungen att betala terminsavgifter (och det handlar om hundratals tusenlappar - inga "små pengar" precis), vilket du slipper i Sverige (om du är Svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd). För att slippa betala terminsavgifter i USA måste man bli tilldelad någon stipendie, vilket är inte så lätt att få. Man måste vara mycket duktig idrottare t.ex eller ha exeptionell akademisk begåvning för att kunna få ett sådant "stipendie" som i så fall är riktad mot en viss Universitet (att man läser just på det universitetet och spelar t.ex fotball för det universitetet samtidigt).

    CSN kan hjälpa till (i viss mån) när man läser på högskolenivå utomlands. Du kan ha rätt till Studiemedel och kanske t o m får låna pengar till terminsavgifterna. Lån måste du sedan betala tillbaka, givetvis. Läs om det på www.csn.se

    Jag hoppas du fick svar på de frågor som du ställde i dina kommentarer.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Det finns ett antal svenska företag och organisationer med "representation" i USA (exempel Ambassaden och Konsulatet). Där jobbar det även en hel service-arbetare, som t.ex kock, lokarvårdare och administrativ personal. Det är dock svårt att få jobb utan yrkesutbildning, men du kan definitivt kontakta dem och ställa frågor: dels om du skulle kunna få jobb där (som "allt i allo" t.ex städa, plocka, göra enklare ärenden inom administration - om det behövs eller som lärarassistent på en skola för barn till personal på ambassaden) och dels om de kan ge dig råd om hur du kan gå tillväga för att ordna möjlighet för dig att flytta till USA.

    Undersök om du möjligvis har släktingar i USA som skulle kunna hjälpa dig (i alla fall med råd och om du skulle kunna bo hos dem under första tiden i USA). Försök ta kontakt med andra svenska ungdomar som bor i USA (man kan kanske hitta dem via Facebook och andra sociala medier - men man ska också vara försiktig för att inte bli vilseledd och utnyttjad).

    Fråga på utbildningsförvaltningen i din kommun om de har någon "Internationell SYV" anställd. Det finns exempel när kommuner har SYV-ar med den spetskompetensen. Det är lite ovanligt men förekommer. Hittar du en sådan, ställ dina frågor till hen.

    Ett helt annat sätt att tänka är att planera för att skaffa dig ett jobb där du kan tjäna "bra med pengar" här i Sverige och jobba riktigt mycket i 9 månader om året och åka i 3 månader/året till USA - som turist /och göra så varje år/. Då kan du under dina 3 turist-månaderna göra vad du vill och hur du vill (du behöver inte visum eller tillstånd om du vistas i USA max 3 månader om året). Du är inte beroende av byråkrati och kan bara vila, njuta, resa inom USA och ha det bra. Under de "semester-månaderna" spenderar du i så fall de pengarna som du tjänar ihop under resten av året. - Jag säger inte att det är det bästa sättet eller om det skulle passa just dig. Jag säger bara att det är ett möjligt sätt att tänka och gå tillväga på.

    • : jag hade planerat att studera på universitet i USA för jag trodde det att det skulle bli enklare för mig att så småningom bosätta mig där. Jag menar, fortsätter jag att plugga i Sverige kommer bara tiden rinna iväg vilket betyder att chanserna för att bo kvar i Sverige ökar. Tror inte det skulle vara lika kul längre att flytta till USA när jag är 23-30 år (dvs när jag studerat klart i Sverige). Haha jag var helt säker på att jag ville flytta och bosätta mig i ett annat land, nu blir jag dock lite tveksam med tanke på alla svårigheter. Jag vill ju ändå flytta då detta är min dröm, så jag tänker inte ge upp. Men hur ska jag gå tillväga?
    • Anna : Vad säger dina föräldrar/vårdnadshavare? Vilken hjälp kan din familj bistå med? När fyller du 18 år? Du skulle kunna t.ex försöka få sommarjobb i USA (t.ex genom Au Pair förmedling - under sommarmånaderna), då får du skaffa dig lite erfarenhet av USA-livet "under ordnade former", dvs utan att ta några risker. Sedan kan du se på plats "vart det bär". Det är ett sätt att gå tillväga på. Ett annat är att du jobbar så mycket du kan nu och sparar pengar - så att du har "buffert" för de nödvändiga utgifterna. Du kan också försöka hitta ett jobb i USA där dina kunskaper i svenska behövs: t.ex hos en svensk familj som bor i USA (som hushållerska eller barnpassare). Jag kommer nu också att utöka mitt svar till dig.
    • : Jag tänker mig att jag sparar 100 000kr tills 25-30 års åldern, tror dock jag kommer spara ännu mer t.o.m (om jag skaffar nytt jobb). Dessa pengar kommer gå till min framtida bostad och inget annat. Om 9 månader kommer jag att ha tillgång till 40 000kr (eftersom att jag fyllt 18 och det ligger på mitt sparkonto). Vad bör jag använda dessa pengar till tycker du? Och hur mycket pengar kan vara bra att ha (som är rimligt för en studerande som mig att spara ihop) i buffert innan man åker iväg?
    • Milla : Mer pengar är bättre än mindre. Hur mycket du behöver beror på vad du ska använda pengarna till: ska du betala för utbildning på College/Universitet i USA, så räcker 100 000kr kanske för att läsa i två terminer (om ens det) - beror på vilket universitet det är och var du ska bo och om du ska kunna arbeta under studietiden. Kan räcka till att läsa i 3 terminer eller i en termin. ... allt beror på. Men att skaffa fullständig eftergymnasial utbildning i USA med de pengarna, tror jag inte det går. Kanske om du lånar hos CSN här i Sverige + lever mycket snålt (kanske delar rum med en eller två andra studerande). Vi här på Fråga SYV inte är finansiella rådgivare, vi kan inte ge råd i hur man ska använda sina pengar... vi har inte den kompetensen. Vi vill så klart hjälpa dig men det blir inte bra om vi går utanför vår kompetens för man bör inte uttala sig om ngt., som man inte förstår sig på. Fråga din kommun om de har en ekonomisk rådgivare som du kan träffa - många kommuner har den hjälpen som de erbjuder sina invånare, exempelvis på biblioteket - på kvällstid (en gång i månaden eller en gång varannan vecka). Ring kommunväxel och fråga. Fråga också om det finns "internationell SYV" i din kommun.
    Läs alla kommentarer