Sara060223

    Jag är 17 år och när jag va 15 så flyttade jag från Sverige till Kenya. När jag flyttade så var det slutet av 8an. Och jag har inte gjort nationella eller börjat på gymnasiet heller. Och jag kommer att komma tillbaka när jag är 18. Jag vet att jag kommer nog att påbörja introduktionensorprogram. Jag vill veta hur min utbildnings plan kommer att se ut ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns flera olika Introduktionsprogram. Jag vet inte vilket av de programmen som du ska börja läsa och kan därför inte säga någonting om hur din studieplan kommer att se ut, tyvärr.
    Men du får gärna titta på information om de olika Introduktionsprogrammen: du kan utifrån information om programmen komma med önskemål om vilket program du vill läsa men det är de ansvariga i den kommunen där du kommer bli folkbokförd som kommer att ha sista ordet i frågan om hur din utbildning kommer se ut.
    Nedan sätter jag in länkarna till information om de olika Introduktionsprogrammen:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY - Yrkesintroduktion
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMS - Språkintroduktion
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - Programinriktat val
    gymnasieprogram/IMA - Individuellt alternativ

    Studie- och yrkesvägledare