Hej Aia,

    du frågar efter för- och nackdelar med yrket Läkare>>> och jag råder dig att läsa om det yrket på www.framtid.se men jag kommer nu också berätta om vad vi på Fråga SYV kan säga om för- och nackdelar med det yrket.

    Fördelarna:
    läkare behövs alltid och i aIIa länder, det är därför ofta lätt att få jobb som läkare både i Sverige och utomlands. Det finns många olika specialiseringar - som man kan väIja att utbilda sig inom, t.ex kan man bli Oftalmolog (ögonläkare) eller Dermatolog /hudläkare/ eller kirurg.

    Nackdelarna:
    det är en lång och krävande utbidning (i Sverige läser man 5,5 år, sedan är AT-läkare i minst 18 månader, ofta längre tid och först efter det kan man få läkarlegitimation). Det också mycket svårt att komma på utbildningen, då det är många som söker med höga betyg. Man måste vara psykiskt stark för att klara av jobba som läkare /t.ex är det inte alla som klarar av situationer när pacienter avlider/.

    Jag hoppas att jag har nu svarat på din fråga, men tveka inte att höra av dig igen - om du vill ha ännu mer ingående svar elIer om nya frågor dyker upp!

    Bästa hälsningar

    ANNA