Axel
    Hej!

    Jag går i årskurs 9 och ska snart göra mitt första gymnasieval. Jag har velat fram och tillbaka mellan Natur och Samhäll-Media sedan skolstarten i augusti. Jag har läst på i flera timmar om fakta och information om linjerna, men velar än idag. Ena dagen vill jag gå Natur, den andra vill jag gå Samhäll.

    Min fråga till er är om det finns någon fördel med att gå Samhäll-Media om man i framtiden vill bli journalist? Jag har nämligen funderat i flera år på att bli journalist i framtiden, men jag är inte helt säker. Förstår att man får bra grundläggande kunskaper om journalistik och media, men har man någon slags fördel när man sen söker in till en journalistikhögskola efter att ha gått Sam-Media? Eller kan jag lika väl gå Natur och ha samma förutsättningar som en Samhälls-elev när jag söker in?

    Ha det bra! //Axel

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Utbildning till journalist finns inte bara på högskolor. Man kan läsa på folkhögskola eller yrkeshögskola eller på privat Skola eller bara börja skriva utan någon formell utb. Det är inte ett krav att man ska ha någon speciell utb.

    Till någon journalistutb kan det krävas att klara arbetsprover. Och om det krävs, kanske är det något lättare att klara provet om man läste inriktning Media på gymnasiet ... Å andra sidan, vill man bli medicinsk journalist eller skriva om natur eller naturvetenskaplig forskning, kan det finnas fördelar i att läsa mer naturvetenskap.

    Till universitet i Sverige ska det inte spela roll vilket program du har gått på gymnasiet så länge du blir behörig till utbildningen. Betygen däremot spelar stor roll för möjlighet att vinna i konkurrensen om utbildningsplats.