Sara
    Hejsan,
    Jag går i andra året på samhällsvetenskapsprogrammet och under första året läste jag Franska 3. Detta året så bestämde min skola tydligen att ta bort franska 4 så nu kan jag inte fortsätta. Det enda valet jag fick var att börja med Tyska 1. På grund av skolan har jag förlorat två meritpoäng, vad tycker ni att jag borde göra? Är ett A i Tyska likvärdigt, får jag meritpoäng i Tyska 1? Vad tycker ni att jag borde göra, kan jag be skolan om dessa meritpoäng då de är skyldiga mig det?
    /Sara

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    Moderna språk 4 ger 1.0 meritpoäng. Det  är tråkigt att din skola inte kan erbjuda dig läsa franska 4.

    Maximalt antal meritpoäng är 2.5 och det är möjligt att nå upp till dem även utan betyg i moderna språk 4.
    Några meritpoäng för Tyska 1 kan du inte få. Man kan inte få meritpoäng för moderna språk på nivå 1.

    Det är inte gymnasieskolorna som "tilldelar" meritpoäng, utan det är Antagning.se som - när de får in dina betyg i samband med ansökan till högskoleutbildning - som räknar fram ditt meritvärde. I Meritvärdet ingår det Meritpoäng, om man har några... det är inte alla som har meritpoäng. Och det går att komma in på högskoleutbildningar även utan några meritpoäng.

    Du får gärna kika på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit och du kommer att se att godkänt betyg i Engelska 7 ger lika mycket i merit som godkänt betyg i Moderna språk 4.
    Du borde få 0.5 i merit för Franska 3.
    Om du läser Engelska 7 och Matematik 3 - borde du sammanlagt uppnå max i merit.
    ___
    Det är inte heller omöjligt att du får max i merit även utan matte 3. Detta om du söker till en högskoleutbildning som ej kräver särskilda matte-kunskaper. -för att i så fall får du 0.5 i merit redan för godkänt betyg i matte 2.