Frida
    Jag gick gymnasiet (naturbruk) i ca 1,5 år varpå jag hoppade av med mycket höga betyg i de kurser jag hunnit genomföra. Orsaken till avhoppet var (odiagnosticerad) social fobi och depression. Hösten året efter började jag på en folkhögskola och läste allmän linje. I vår går jag ut med godkänt i sex kurser till, men eftersom jag bara gått sammanlagt 2 år måste jag gå ett till för att få ut mitt omdöme.

    Tyvärr är det lika jobbigt som förut med skolan p.g.a. det sociala och jag kommer därför byta till en annan folkhögskola, på distans, till hösten (den jag går erbjuder inte plugg på distans). Det känns som det blivit väldigt mycket hopp för mig mellan olika utbildningar och jag är naturligtvis orolig över hur det kommer påverka min framtid.

    Jag planerar att söka till ett naturinriktat program på universitetet. För att kunna söka behöver jag två kurser till; naturkunskap 2 och matte 3. Tyvärr erbjuder ingen folkhögskola på heldistans matte 3 (som ännu tar in ansökningar), detta innebär väl att jag måste läsa matte 3 på komvux när jag fyllt 20? Jag fyller 19 i år.

    Det känns lite onödigt att sprida ut en kurs, naturkunskap 2, eller alternativt läsa "onödiga" kurser vilka jag måste sprida ut på ett års tid för att kunna få mitt omdöme till slut (och söka via det till universitet). Är det mitt enda alternativ om jag vill läsa på distans?

    Som jag förstått det kan jag nämligen inte läsa upp gymnasiekurser på något annat än folkhögskola förrän jag är 20 år, och det dröjer ett år.

    Slutligen undrar jag lite över om jag kommer få det svårt i arbetslivet med tanke på hur mycket jag hoppat mellan olika skolor, och eftersom jag aldrig gick ut gymnasiet? Jag hoppas att det inte ska spela någon större roll, om jag bara ser till att plugga upp allt jag behöver...

    Jag har nämligen alltid haft goda betyg och mitt omdöme från folkhögskolan kommer troligtvis att bli väldigt högt. Det jobbiga för mig har varit det sociala och att inte frestas att stanna hemma till följd av detta. Plugget i övrigt sköter jag bra (därför tror jag distans passar).

    Mina frågor är alltså:
    - Går det att läsa något annat än folkhögskola (och gymnasium) fast jag är under 20, och detta på distans?
    - "Måste" jag läsa ett år till fastän jag i mina senare studier enbart behöver ett par kurser till, för att få ut omdöme från folkhögskola? Vad är alternativet?
    - Hur påverkar allt detta mina framtida jobbmöjligheter?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det är mycket tråkigt att din hälsa gör att du fick byta skola och kan bara läsa på distans.

    Dina frågor är:
    - Går det att läsa något annat än folkhögskola (och gymnasium) fast jag är under 20, och detta på distans?Svar: din kommun kan köpa kurser på komvux för dig även om du är yngre, dvs innan 1 juli det året du fyller 20 år. Ett annat alternativ är självstudier och göra Prövningar.

    - "Måste" jag läsa ett år till fastän jag i mina senare studier enbart behöver ett par kurser till, för att få ut omdöme från folkhögskola? Vad är alternativet?Svar: är du intresserad av att ha Studiehjälp från CSN, måste du läsa på heltid. Vid deltidsstudier har du inte rätt till Studiebidraget (det är först från 1 juli det året du fyller 20, som du kan läsa på halvtid - och ha då rätt till halva Studiemedel). För övrigt, så bestämmer folkhögskola om de kan erbjuda dig läsa på deltid. Du kan definitivt läsa på deltid om du har Läkarintyg som sjukskriver dig (på hel- eller deltid).

    - Hur påverkar allt detta mina framtida jobbmöjligheter?Svar: genom att har haft hinder och svårigheter som du har fått kämpa emot, har du mer erfarenhet än de flesta i din ålder. Du fick byta skola och anpassa dig till nya omständigheter, vilket jag ser som en merit. Formellt sett, spelar det ingen roll på vilket sätt du blev behörig till eftergymnasiala studier. Sedan är det betyg från eftergymnasiala studier, som arbetsgivare kommer att titta på (och inte betyg på "lägre" studier,dvs på gymnasienivå). Men jag tycker att du behöver absolut inte dölja hur din väg såg ut. Det är inte ditt fel att du har hälsobekymmer. Att du kunde övervinna de svårigheterna som du "fått på halsen" säger att du är en stark och målmedveten person, vilket du bör vara stolt över.

    Bästa hälsningar, Lycka till och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Följdfråga: Hur går det till att få en kommun att köpa kurser på kommun åt en? Vem kontaktar man t.ex.?
    • : Och hur går en prövning till?
    • : *Komvux menade jag i första kommentaren
    • Milla : Uppge i vilken kommun du är skriven (folkbokförd) och vi ska försöka få fram exakt vem det är i just din kommun som jobbar med just de frågorna. En prövning består av 2 delar: skriftliga delen och sedan när läraren har rättat till, muntliga delen (ofta med 2 veckors mellanrum). Man bara ska KUNNA innehållet i kursen, hur man skaffar sig kunskaperna är det upp till den som gör prövning, dvs det är upp till dig om du självstuderar med hjälp av internet, tar privata lektioner eller hur du skaffar dig kunskaper... du ska bara Kunna det som kursen innehåller. Kan du det och kan bevisa det genom en skriftlig uppgift (lika nationella provet) och sedan övertyga läraren på den muntliga "genomgången" att du kan innehåll i kursen - så får du godkänt betyg (upp till A-betyget, det som du förtjänar, enligt dina kunskaper).
    • : Jag är skriven i Umeå.
    • Anna : Jag ser att du är 18 år, fyller du 19 snart?
    • Anna : Vi tror rätt person att fråga är Jeanette Haglund enhetschef/rektor på Viva vägledning 090-16 49 42, [email protected]
    • Anna : Nu fick vi tips om att kontakta Åza Hortell, som är Elevhälsochef och har tel.nr: 090-16 12 75 & 070-288 58 50 och epostadress: [email protected]
    • Peter : Ang.köpa plats på Komvux åt dig kontakta Nicklas Wallmark, tel.nr 070-616 25 16, [email protected] som i samråd med ekonomichefen Lena Höök Gustavsson - fattar beslut om de är möjligt att gör i ditt fall. Och vi håller tummarna!
    • : Tack tack, för alla bra råd och tips! Är positivt överraskad av denna sida. :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! :)
    Läs alla kommentarer