Joel
    Hej!
    Just nu så går jag i ettan och går Tyska 1. Är det möjligt att då läsa Tyska 2 i tvåan och sedan Tyska 3 i trean och ändå kunna välja två kurser (som till exempel Engelska 7 och matte 4) i trean?

    Jag ska snart välja inriktning och på det pappret där jag ska välja så kan jag kryssa i om jag vill fortsätta med moderna språk i tvåan. Det står även att om jag vill göra det så kommer det att kosta 100 poäng av dem 200 poäng som jag har till individuella val. Betyder det att jag bara kommer kunna välja en 100 poängs kurs till mitt individuella val?
    Jag går ekonomiprogrammet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joel!

    Jag råder dig kika på Programplan för Ekonomiprogrammet och det är så att det sammanlagt bör bli 2500 poäng.

    100 poäng av dem är Gymnasiearbete.

    Av de återstående 2400 poäng är alla kurser som är Gymnasiegemensamma och Programgemensamma - obligatoriska (räkna minus alla de poängen). Sedan är alla kurser inom en av inriktningarna också obligatoriska (räkna bort de poängen).

    300 poäng är programfördjupande och det är enbart från listan på kurer som får läsas som programfördjupande just på EK, som du får välja bland. 200 poäng är "fritt val" = individuellt val.

    Som du ser på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf - så får man läsa Moderna språk inom Programfördjupningen på Ekonomiprogrammet och du skulle kunna läsa Tyska 2 som en av dina programfördjupande kurser. Det är, hur som helst, samma kurs ju - och varför man sätter "etiketter" på kurserna, är för att få ihop rätt programstruktur.

    Jämför din Studieplan med den generella programplanen på Teknikprogrammet. Sedan kan du åtrkomma till oss eller prata med SYV på din skola.

    Det som vi på Fråga SYV inte vet (och SYV på din skola vet) är - exakt vilka kurser som det finns möjlighet att erbjuda på just din skola (t.ex. vilka behöriga lärare finns).

    Sedan är det så att man kan i vissa fall läsa mer än 2500 poäng, och det kallas för att läsa "utökat program". Ibland är det nödvändigt för att bli behörig till en viss högskoleutbildning. Det är rektor på din skola som beviljar eller avslår din ansökan om att få läsa "utökade kurser".

    Nackdelar med att läsa utökat är att man riskerar bli utbränd. Sedan får man många ggr "ingenting" för att man läste utökat - och med det menar jag att man får ej räkna in betygen i utökade kurser in i sitt jämförelsetal. U-kurser räknas in bara om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng. T.ex. skulle betyg i Moderna språk 3 (om du läste den som utökad kurs) räknas in i ditt jämförelsetal, för att den ger meritpoäng, men om du skulle läsa Retorik som utökad kurs, skulle inte det betyget räknas in för den kursen krävs ej för behörighet till någon högskoleutbildning och den ger ej meritpoäng. Då tycker man ofta att man läste så mycket mer än heltid "i onödan".

    Inte sällan ber elever som fick läsa utökat, att få sluta på sina utökade kurser, för de orkar inte läsa mer än heltid.

    Jag hoppas mitt svar hjäper dig reda ut vilka kurser är det bäst för dig att välja!

    Lycka till med dina studier!

    Julia Syv på Fråga SYV