Person40830

    Hej! Jag har ansökt till programmen ”Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling” och ”Fastighet och finans” på KTH men tror inte att jag har tillräckligt höga betyg att komma in så jag har även ansökt till teknisk basår på grund av att man behöver ha läst fysik 1, kemi 1 och matte 3C som jag inte har gjort. Läser just nu till matte 3C på Komvux och så har jag även läst naturkunskap 2 vilket kunde bytas ut för fysik 1 och kemi 1 Så min fråga är gällande teknisk basår på KTH, för på hemsidan så står det att man kan få en reserverad plats på programmet man vill söka till. Är då bara till ingenjör programmen eller till de andra som de jag har sökt till eftersom man behöver också ha matte,fysik och kemi till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!
    Du i din fråga nämner "reserverad plats" på programmen men jag tror du menar "platsgaranti". Det är varje lärosäte som inför varje antagningsomgång bestämmer om de erbjuder platsgaranti på några av sina utbildning och i så fall på vilka och vad som krävs för att kunna utnyttja platsgarantin. Du måste läsa på lärosätets egen webbplats och i fall det är oklart (utifrån informationen på lärosätets egen webbplats) fråga studievägledare på den institutionen där utbildningen erbjuds och/eller fråga antagningsgruppen på lärosätet.
    Min erfarenhet är att platsgaranti brukar erbjudas till "någon av utbildningarna", alltså lärosätet garanterar att de som fick godkända betyg i alla kurser som ingår i basåret, får plats på Någon av programmen på samma lärosäte (men inte nödvändigtvis just på det programmet som personen helst vill komma in på).

    Studie- och yrkesvägledare