Daniela
    Hej, jag gick estetiska programmet spets utbildning och har funderingar kring att söka andra program som inte har med musik att göra, ett av de programmen jag tänkt söka till är något som krävs att ha högsta betyg i allt, vilket jag i stort sett har, MEN förutom några enstaka musikkurser som jag har B i, min fråga är, eftersom jag inte kan läsa upp mitt betyg i tex min "piano-kurs" på komvux, kan jag då fritt läsa något annan kurs på komvux som jag ser till att få högsta betyg i och sedan "byta" ut det mot de musik-kurser som jag har näst högsta betyg på? Går detta att göra eftersom de kurserna som jag har B i inte är något som krävs för behörighet till de utbildningar jag tänkt söka? det känns sjukt konstigt annars eftersom jag vet att en kan höja sina betyg genom prövning av tex svenska, engelska och sådana "vanliga" ämnen, men eftersom jag har högsta betyg i alla "vanliga" ämnen så kan jag ju inte gå den vägen, hur gör jag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelin!

    Jag förstår att du kan känna dig besviken pga de kurser som du vill läsa upp inte erbjuds på komvux, men i praktiken så är det inte så stor skillnad för att i fall du t.ex. skulle velat läsa upp Svenska 1 eller Engelska 5 från betyget B till A - så skulle komvux med stor sannolikhet (99,99%) svara Nej, det finns ingen möjlighet. Du skulle få göra Ansökan men skulle få besked PLATSBRIST - från Komvux. Detta för att det inte finns resurser på Komvux att ge möjlighet till "konkurrenskompelttering", som det kallas /när personen är behörig men vill läsa ändå - för att kunna konkurrera om utbildningsplats på en högre utbildning/.

    Så i praktiken så är det inte så stor skillnad - för att bara för att kurser finns på komvux betydet ju inte att man ska få läsa dem. Tyvärr :(.

    Men i ditt fall kan du inte ens söka, jag förstår det. Men du kanske kan göra Prövningar

    Att läsa andra kurser och byta ut dem i Examensbeviset - får man inte göra. Sedan om du ändå skulle velat läsa på komvux, är det mycket tveksamt om du skulle bli antagen: den som har Examensbevis och är behörig till högskola är lägst prioriterad. Det är enbart i fall du skulle sakna någon kurs för Särskild behörighet (exempel: man vill söka utbildning Fastighetsmäklare men har inte läst Matte 3 förut), som du skulle få läsa just den eller de kurser, som just krävs för Särskild behörighet /utan vilka du inte är behörig till "din utbildning"/. Att konkurrenskomplettera är extremt svårt att få göra.

    Ännu en möjlighet är att göra Högskoleprovet. Det kanske du själv redan tänkt på ... och i så fall prövas du i HP-urvalsgruppen.

    Jag förstår att det är inte det svaret som du hoppades på och velat få men det är det som gäller och jag kan inte göra ngt annat än att ge dig rätt information.

    De alternativ som jag ser är:

    1. träna på Högskoleprovet och göra det /om du redan har gjort, gör det en gång till/;

    2. söka "din utbildning" på alla orter som den startar på;

    3. se sig omkring om det finns andra utbildningar som du också kan bli intresserad av.

    Jag antar att den utbildning som du vill söka till finns inom högskola/universitet. Du kan också kika på www.yhguiden.se - och se om det är någon Yrkeshögskoleutbildning som du kanske kan bli intresserad av. Idag har Myndighet för yrkeshögskola kommit ut med besked om att 446 nya YH ska få starta under hösten 2016 och våren 2017.

    Exempel på vad som finns inom Yrkeshögskola:

    Reklam & marknadsföring och Applikationsutvecklare i Göteborg

    Webbkommunikatör/sociala medier i Stockholm

    Redovisningsekonom i Jönköping

    Teknikinformatör i Solna (på distans)

    Du vet säkert att alla högskoleutbildning hittas via www.studera.nu och alla folkhögskoleutbilningar via www.folkhogskola.nu

    Jag vill tipsa om en ny studieform KKU (konst och kulturutbildningar) som ännu inte är så känd och många vet inte om att de utbildningarna finns.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    P.S: allt som är i "blått" i mitt svar är klickbara länkar.

    • : Hej! Tack för sååå bra förklaring! En fråga till dock, jag ska ju läsa upp till matte 4 för att kunna söka, men vad är det exakt för kurser i matte jag behöver läsa innan? Blir förvirrad av att alla heter så olika såsom matte 2b, 2c etc.. Jag har enbart läst matte 1B, vad ska jag då läsa för mattekurser för att lyckas nå till behörighetskravet?
    • : Samt angående att en inte tar bort kurser, menar du då att det enda som händer är att jag lägger till de kurserna och snittet blir då anorlunda? Det låter isåfall som att göra högskoleprovet är det smartaste. Men jag har några meritkurser tror jag bland annat moderna språk steg 3 och 4, vet du om en kan få få mer meritpoäng om jag läser moderna språk steg 5 t.ex.? Försökt läsa om detta men blir så förvirrad.. men det bästa är kanske ändå att söka högskoleprovet.. Jag är lite orolig också att om jag väl skulle komma in på veterinärprogrammet så kommer jag vara äldre också vid examen, eftersom jag har så många kurser att ta igen, tror du att det är väldigt negativt på arbetsmarknaden? Eventuellt kommer jag som sagt hinna med min juristexamen innan och behöva jobba något år för att spara pengar för att kunna studera 5,5 år utan CSN, så det kanske meriteras att jag har arbetslivserfarenhet?
    • Milla : Du behöver godkänt betyg i matte 4 och det är endast betyg i just matte 4 och inte i de lägre matte-kurser som kommer räknas in i ditt meritvärde / läs därför det svåraste spåret c-spår dvs matte 2c och 3c och sedan matte 4.