Herman
    Jag har hittat program på en teknisk högskola som erbjuder både treårig eller femårig utbildning. Om jag söker till båda (civilingenjör som förstahandsval) och kommer in på treårig p.g.a att jag inte hade tillräckligt ed poäng till femårig, finns det då möjlighet för mig att byta till femårig efter något år eftersom båda utbildningar har samma basår och försöka komma in på något annat sätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Herman!

    Jo, det är möjligt att byta från Högskoleingenjör till Civilingenjör och det på olika "stadier" i utbildningen, i princip finns det möjlighet efter varje årskurs - efter åk1, 2 eller 3. Du söker då till "senaredel av programmet" Civilingenjör.

    Under åk1 är det svårt att byta då ämnena heter samma eller liknande, men innehåll i kurserna är ändå ganska olika - på högskoleingenjör och på Civilingenjörsutbildningar. Så säger i alla fall en Studievägledare som jobbar på de tekniska högskolorna, när man frågar dem.

    Det är smart av dig att söka till Högskoleingenjör i andra hand då det finns möjlighet att på sikt ändå bli Civilingenjör. Det kan dock inta garanteras att du får byta - om konkurrens uppstår och det är flera som vill byta, då "går man på" dina meriter - t.ex hur bra du "gör ifrån dig" på högskoleingenjörsutbildningen.

    Du vet säkert själv att du kan göra Högskoleprovet som kommer att ge dig en extra chans att komma in på högskola. Idag, den 15 febr.2016 är sista dag att anmäla sig till högskoleprovet som äger rum den 9 april 2016.

    Här >> kommer du direkt in på sidan där du kan anmäla dig till högskoleprovet (om du inte redan gjort det).

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Hej Julia, Tack för svaret! Jag har redan sökt till högskoleprovet! Nu håller vi bara tummarna att allt ska gå bra :)
    • Julia : yes! Vi håller tummarna & lycka till!