Lina
    Hej! Jag läser på komvux till undersköterska men känner hela tiden ett övervägande intresse åt att läsa vidare till socionom. Eftersom jag redan har en gymnasieutbildning inom naturbruk känns det lite blandat att läsa undersköterska när jag nu fått ett så övervägande intresse åt att jobba med det som känns som en tredje sektor. Det jag undrar är hur lång vägen till färdig socionom är från att jag gått klart min usk utbildning? Vinner jag något på vägen att ha gått den här utbildningen innan? Hur stort är sedan efterfrågan efter socionomer, Är det lätt eller svårt att få jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    socionom>> är ett yrke med många möjligheter bl a kan man vidareutbilda sig till samtalsterapeut, familjebehandlare eller psykoterapeut ... De flesta nyutbildade socionomer får jobb som socialsekreterare på soc.tjänsten och det är relativt lätt att få jobb.

    Är du behörig tilk socionom programmet resan nu? Kontrollera det med SYV på komvux. Du behöver Grundläggande behörighet plus godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 2.

    Om du är behörig, gör ansökan till HT 17. Om du inte är behörig, diskutera med SYV på komvux hur du kan bli behörig. På socionomprogrammet läser man 3,5 år. Om du vill jobba extra vid sidan av studier, t.ex på somrarna, då är det bra att ha uska-utb, lättare att få jobb och så får du mer i lön, jämfört med vårdbiträden.

    Studie- och yrkesvägledare