Oliver

    Hej! Jag pluggar ekonomi och vill så småningom plocka ut en kandidatexamen, men just nu läser jag på SU (mina 30 första HP). Mitt mål är att byta till Uppsala efter terminen, och då medföljer två frågor: 1. Det är inga problem att tillgodoräkna mina 30 hp i nationalekonomi från SU till Uppsala va? Det är ju en ekonomi kandidatexamen jag ska plocka ut, så det borde inte vara ett bekymmer? 2. Detta är den intressanta frågan, om jag nu vill läsa nationalekonomi b i Uppsala, alltså fortsättningskursen. Går ens detta? Då Uppsala och Stockholms kursupplägg skiljer sig lite, och förkunskapen innan nationalekonomi b i Uppsala är att man ska läst nationalekonomi a, men måste det då vara i Uppsala? Konstigt om man blir tvingad till att läsa på det universitetet innan och inte kan övergå från ett annat universitet. Hur funkar detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    rekommendationen är att läsa alla sina 90 hp inom "huvudämnet" på samma lärosäte; detta för att inte riskera ha "överlappningar"; som du skriver i din fråga så kan upplägger och innehållet i kurserna skilja sig åt på olika lärosäten. Jag kan inte svara på frågan om det är OK att läsa nationalekonomi-fortsättningskurs på ett annat lärosäte (svar på den frågan måste du få från antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa fortsättningskursen); nästa "bekymmer" kan komma när du ansöker om att få ut kandidatexamen ("överlappningar" kan upptäckas och då räcker inte dina 90 hp i huvudämnet för att en del (även om det handla om en liten del) av en kurs kanske inte kan godkännas för att samma "avsnitt" ingår även i en annan kurs). Det är omständigt och också lite osäkert att läsa mot kandidatexamen på andra sätt än genom ett program. Med det sagt, så finns de som lyckas. Ibland handlar det om tur och ibland om skicklighet (alltså att den studerande undersöker noga exakt vilka kurser som det inte blir några "problem" med...).
    Jag rekommenderar att göra planering mot examen tillsammans med studievägledare på den institutionen där du senare vill ta ut examen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Oliver : Tack för svaret! Uppsala hade svar på frågan, jag var bara tvungen att djupdyka lite. Men det går ju att läsa fristående kurser till en kandidat bara man följer regelverket? Det är väl inte så svårt som du beskrivet det? Tack för svar iallafall =)
    • Milla : det är "smidigare" och enklare att läsa ett program, men det finns många som lyckas få ihop till kandidatexamen (av fristående kurser) men det kan hända att de läser mer än 180 hp (utbildningen blir ibland längre för att någon av kurserna inte går att ta in i kandidatexamen sen...). Man kan få lite olika svar från olika lärosäten (på samma fråga); detta för att varje lärosäte har rätt att bestämma en hel del självt, på plats, på sitt eget lärosäte.