Anonym
    Hej! Jag undrar först och främst vad skillnaden är på fritidspedagog och grundlärare men inriktning fritidshem? Är det samma sak men endast ett förnyat namn?
    Och vad är skillnaden om jag läser grundlärare F-3, 4-6 och grundlärare med inriktning fritidshem? Läser man exempel 4-6 så undervisar man ju alla ämnen så som svenska,matte, engelska och ett valfritt ämne, men vad gör man som fritidspedagog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor,

    läs gärna i yrkespresentationen Fritidspedagog >>.

    För att bli fritidspedagog utbildar du dig till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem inom universitet och högskolor. Utbildningen finns på flera orter i landet och är tre år (180hp).

    tips på hur man kan bekanta sig med ett visst yrke - ex. fritidspedagog;

    1. läs i platsannonser vad arbetsgivare beskriver som arbetsuppgifter när de söker personal;

    2. sök upp en verksam fritidspedagog och be att få komma på ett studiebesök och/eller gör intervju med personen - ställ frågor om personens arbetsuppgifter och arbetssituation.

    Du får sedan jättegärna höra av dig och berätta vad du fick veta av de verksamma fritidspedagoger.

    • : Ja jag läste det men förstod inte riktigt, om man inte undervisar vad gör man? Bara är i klassrummet som ett stöd eller vad?
    • Anna : Fritidspedagoger "bemannar" fritidshem där barnen vistas innan och efter skolan. De kan stödja lärare som lärarassistenter och de kan undervisa - speciellt om lärare i vissa ämnen saknas.
    • : Okej, men vad gör de under dagen då? Blir inte det sjukt konstiga arbetatider? Jag läser nämligen grundlärare 4-6 nu, men vilm egentligen inrikta mig mer på barns tänk/beteende och vara ett stöd än att själva undervisa i ämnena. Bör jag byta inriktning då?
    • Anna : Det finns också exempel när det på vissa skolor Fritidspedagoger arbetar mer eller mindre som Utomhuspedagoger; https://www.framtid.se/yrke/utomhuspedagog
    • : För jag får lite uppfattningen att ut utbildningen är lite av ett "dagis" stuk.
    • : Är barnskötare och denna utbildningen typ samma då?
    • Anna : Barnskötare är utbildning på GYMNASIAL nivå, inte på högskolenivå. Du kanske tänker på Förskollärare - https://www.framtid.se/yrke/forskollarare-forskolelarare ? Och det finns en "överlappning", ja. Förskollärare OCH Fritidspedagoger kan båda arbeta i 6-års verksamheter.
    • : Andra arbetsplatser för fritidspedagoger kan vara behandlingshem för ungdomar eller med psykiskt utvecklingsstörda eller pensionärer. Ett fåtal arbetar också i förskolor eller vid barnavdelningar på sjukhus. Antalet anställda inom privat fritidshemsverksamhet har ökat under de senaste åren, de allra flesta fritidspedagoger är dock anställda i kommunerna. Fritidspedagoger kan också arbeta som ledningsansvariga inom skolbarnomsorg eller som rektorer vid grundskolor. Då är de ytterst ansvariga för planering, ekonomi och personal. Läste detta stämmer det tror du? För deltävling väldigt intressant men vet inte hur stor möjlighet det är.
    • : För det lät väldigt intressant*
    • Anna : Det stämmer för några av de fritidspedagoger som är verksamma idag. Hur det blir om några år och hur det blir just för dig - kan vi inte svara på. :)
    Läs alla kommentarer