Indre

    Hej! Jag är lite kluven över mina framtida studier. Jag har nyligen tagit studenten på ett samhällsvetenskapligt program men drömmer om ett yrke inom naturvetenskap, även om dessa ämnena är lite svåra. Nu är "problemet" att jag kommer spendera ett år utomlands och studera franska men funderar över mina framtida planer om fortsatta studier. Jag har Lund och Malmö högskola nära min hemby och funderar över deras basår där man får matematik, fysik osv. Frågan är om jag hade kunnat få ut lite mer av min tid utomlands genom att tex läsa mate 3c på distans och på så sätt "korta ned" mitt basår? Eller kommer man inte in på basår om man redan har behörighet inom något av ämnena? Är det bättre att gå på det fullkomliga basåret istället?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Indre,

    BASÅR på högskolenivå är en så kallad "förutbildning" som varje högskola/universitet bestämmer över själva. Därför är det väldigt olika - vad som gäller på olika högskolor/universitet. Basåren kan också läggas ner; förändras till sitt innehåll; och behörighetskraven är olika - vissa kräver matte 2, och andra matte 3.

    Jag tycker du gör rätt i att söka distansstudier i matematik 3 på komvux, medan du är utomlands. Att du söker plats på en distans-kurs betydet inte att du FÅR PLATS. Om du får plats, kan du sedan bestämma dig att tacka Ja eller Nej till den platsen. Om du tackar Ja och börjar läsa, kan du sedan upptäcka att det ej passar dig att läsa på distans; eller att du ej hinner läsa så mycket som det behövs ... och kanske hoppar av distans-kursen.

    Vad jag försöker säga är att det är en lång väg till ett godkänt betyg i matte 3 för dig: söka, kanske komma in.. tacka ja (eller om du då tackar nej, t.ex pga du märker att du ej har tid för fler studier än i språket) - ... och så vidare.
    Så blir mitt råd till dig - sök distanskurs i matte 3 på komvux.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte