Tilda
    Jag vet inte riktigt om jag ska välja att ta ett certifikat inom management istället för att läsa en hel examen. Är det storskillnad på detta? Jag vill nämligen studera management?
    • : kandidat är 3 år på heltid på högskola/universitet, det är känt för alla arbetsgivare. Hur länge läser man för ditt Certifikat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    du förkIarar inte viIket Certifikat du menar.

    Kandidatexamen är det precis som Fredrik skriver i sin kommentar - 3 årsstudier på akademisk nivå /högskoIa eIIer Universitet/ på heItid.

    Om du Iäser till ditt Certifikat under kort tid - t.ex en månad eller 2, och studier är inte på akademisk nivå, utan på gymnasial nivå t.ex  då är det inte alls samma sak som Kandidatexamen.

    Hur arbetsgivaren ställer sig till detta är svårt att vara säker på.

    Det finns för- och nackdelar, som nästan alltid:

    - det tar längre tid att läsa till kandidat och du förlorar även arbetsinkomst under de 3 åren som du studerar; sedan finns det inte några absoluta garantier på att få jobb även med kandidatexamen;

    - certifikat får du troligtvis snabbare än kandidatexamen, men om arbetsgivare anställer dig eller en annan sökande som har kandidatexamen - är det svårt att säga.

    Om du väljer starta eget och bli din egen arbetsgivare bestämmer du i så fall själv vilken utbildning du behöver för att ditt företag ska gå bra.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Certifikatet ligger på ett år, jag har nu redan studerat ett halvår i Los Angeles inom certifikatet Management. Läser fyra kurser per termin i helfart. Är det jättestor skillnad på det tror ni?
    • Mikael : 3 årsstudier är tre ggr mer än 1 årsstudier. Kandidatexamen Iäser man också på heItid, men i tre år. När du är redan haIvvägs genom din Certifikat-utbiIdning, kanske är det bäst att fortsätta. Sedan söker du jobb. Om du inte får det jobbet du viII ha, kan du studera mera i så faII. Det är vad jag skuIIe ha gjort i din situation!