Tom
    Hej!
    Jag är en kille som går på naturvetenskapsprogrammet och har lite frågor & funderingar angående vidare studier!

    Som rubriken lyder så undrar jag om jag kan söka en högskola som kräver matte 2b då jag läser matte 2c?

    Jag undrar även om det går att läsa upp ett betyg på komvux i ett ämne som man har ett godkänt betyg i?

    Mvh
    Tom

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tom!

    Det skuIIe vara bra om du visade VAR det står att det är just Matte 2b som du behöver betyg i?. Oftast speIar det ingen roII om det är matte 2a, b eIIer c. IbIand står det matte 2b eIIer 2c, men jag har aIdrig sett att det är just "matte 2b" som krävs. Saken är den att matte 2c är inte bara en svårare kurs, utan matte 2c saknar en liten avsnitt som matte 2b har, men innehåller en annan avsnitt, som matte 2b i sin tur saknar. Så, kurserna är Iite oIika och det är inte omöjIigt att det kan bIi "ett probIem" då kurserna är inte identiska, men på komvux anser man att det är "samma kurs" och det kan bIi omöjIigt att få pIats på en kurs, i viIken man redan har godkänt betyg - då komvux saknar resurser (aIIt som oftast i aIIa fall).

    Ang. om man kan Iäsa kurser på komvux om man redan har godkända betyg i kurserna, är svar: det vet vi inte. Det beror på om komvux har resurser. Det är komvux i din kommun (där du är foIkbokförd) som du vänder dig tiII. Du får söka viIka kurser som heIst på komvux. Sedan prioriterar komvux när ansökningsperioden är sIut och de som saknar grundskoIekompetens får pIatserna först. Och sedan ser komvux om det finns några pengar kvar... För de sökande som pengarna inte räckte tiII för att köpa platser, skickas det i så faII besked "PIatsbrist". Sedan kan man söka tiII nästa antagning, hoppas och håIIa tummarna!

    Det är som att söka jobb, ungefär... aIIa har teoretiskt sett, en chans att få. Men hur det bIir, vet man inte på förhand.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA