Hej Amanda!
    Fysik 1a är en kurs á 150 poäng och du kan ha F i både Fysik 1a och Fysik 2, som sammanlagt blir 250 poäng - och ändå uppfylla kraven för Examensbevis http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Prata med din lärare i Fysik och be om extra hjälp och tips på vad du kan göra för att klara kursen.

    En bra hemsida är http://www.formelsamlingen.se med lite gratis hjälp i fysik /formelsamlingar från mattecentrum/.

    Läser du första året på Naturvetenskapsprogrammet? Har du inga problem med andra ämnen? Detta frågar jag för att försöka få uppfattning om att det kanske skulle vara fördelaktigt för dig att byta till ett annat program.
    Du kan söka om - till åk1 och gå om åk1 på ett annat program.

    Ett annat alternativ är att byta program men ej gå om ett år. Det är i så fall Samhällskunskapsprogrammet, Estetiska, Humanistiska eller Ekonomi - som är aktuella för ett byte utan att "förlora" ett år.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : Hej alltså om jag vill byta nu till samhällskunskapsprogrammet kan man göra det nu eftersom jag vill förlora ett år
    • Julia : Fråga rektor på Samhällsprogrammet - om det finns plats. Rektor beslutar om du kan byta nu eller ej. De på SA har läst ganska mycket i "sina kurser", som de läste när du läste Fysik, kemi och "dina ämnen" - så ligger efter i de kurser, som du inte har läst.