Elin
    Kan man bli sjukgymnast/fysioterapeut genom att läsa arbetsterapeut?

    Vilka kurser måste man i sådana fall lägga till?

    Mvh Elin

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Elin!

    Nej det kan du inte, utbildningarna skiljer sig något ifrån varandra. Däremot kan du få liknande arbetsuppgifter efter respektive utbildning. Ang frågan vilka kurser du behöver för en "examen" så är det bäst att du kontaktar respektive skola som har utbildningarna, dom är experter inom just det området :-)

    Läs på Framtid.se om fysioterapeut och arbetsterapeut.

    Arbetsuppgifter som fysioterapeuter och arbetsterapeuter har, "överlappar" i viss mån varandra. De två yrkeskategorierna samarbetar ofta kring samma pacienter.
    Skillnaden mellan yrken kan mycket förenklat förklaras på följande sätt: Fysioterapeut jobbar med "funktion" som den sjuka eller skadade kroppsdelen har nedsätning inom (för att förbättra den funktionen) och Arbetsterapeut - med "aktivitet", dvs att få in den skapade eller sjuka kroppsdelen in i de "gamla aktiviteter" som personen utförde inann hen blev sjuk eller skadad och kanske hitta de nya sätten att utföra de aktiviteter på.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare