Paulina
    Hej, har funderat på att bli fysioterapeut men har en knäskada. Den är inte jätteallvarlig, kan röra mig normalt men har svårt med vissa rörelser. Skulle jag kunna bli fysioterapeut ändå?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Paulina, kan du göra Studiebesök hos en "riktig fysioterapeut"? Och se med egna ögon hur de arbetar och då kan du bättre avgöra om du klarar av att jobba som fysioterapeut eller inte.
    Prata med läkare om hur prognosen för ditt knä ser ut - förväntar läkaren att du blir "bättre" i knät eller tyvärr sämre? Läkaren kan givetvis inte vara säker men hen kan i alla fall säga vad hen tror om hur det blir för ditt knä i framtiden.
    Prata också med studievägledare på fysioterapeutprogrammen om deras erfarenheter av de studerande som hade olika fysiska begränsningar eller "funktionsvariationer". Men varje fall är unik - just din knäskada är det ingen annan som har; och om du kommer att ha ont varje dag på jobbet i ditt knä och kan eller inte kan stå ut med det - är det ju också ingen annan som vet... det är ju ditt knä.

    Se om du kan få hjälp på Arbetsförmedlingen - fråga om du kan göra den så kallade "arbetspsykologisk utredning" - den heter så... fast du behöver ju kanske inte den "psykologiska delen", utan just utreda om din knäskada kan utgöra begränsning för dig på arbetsmarknaden och i så fall - inom vilka yrken. Det kan också vara så att AF kan bistå med en annan sort hjälp också: om de kommer fram till att du har begränsningar på arbetsmarknaden pga din skada, kan AF kanske ge dig någon sort bidrag (eller snarare - bidrag till Arbetsgivaren som anställer dig) och då kan du jobba på deltid men få lön för heltid eller någon annan sort hjälp, så att du trots din skada ändå kan få heltidslön /även om du ex. inte ska vara - på sikt - förmögen att arbeta på heltid/.
    Hälsningar och lycka till!
    Peter