Hej Eva!

    Vilket kaIenderår fyller eleven 20 år? Det är en viktig fråga att få svar på. Detta pga personen kanske tillhör vuxenutbildningen eller fortfarande tillhör ungdomsgymnasiet?

    Från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år - tillhör man Komvux. Innan dess tillhör man gymnasiet.

    Det är 2 olika uppsättningar av regler som gäller i de två (ovan) fallen - endast pga personens ålder.

    Sedan är det bra att veta vilken kommun personen är folkbokförd i.

    Utan att veta allt detta som jag frågar om blir det ett lååååååångt och invecklat svar som beskriver alla de olika möjliga situationer, och det är onödigt.

    Grad och omfattning av funktionsnedsättning kan också spela roll - i vissa fall har man rätt att få extramycket stöd och att Undantag från regler görs.

    Om du inte vill eller kan svara på de frågor som jag ställer, kan jag ge dig hänvisning till några ställen dit du kan vända dig och prata med personal om den konkreta situationen och där du/ni förhoppningsvis kan få rätt info & hjälp:

    -Utbildningsförvaltningen i komunen och prata med KAA-ansvarig;

    -Specialpedagogiska SkoImyndigheten>>

    eller prata med kurator och/eller Studie- och yrkesvägedare på komvux (elLer om man är för ung för komvux - på den skolan där man läste sist alternativt på Vägledningscentrum i kommunen).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA