Milla SYV på FrågaSYV

    Det går att bli behörig till polisutbildning på i princip vilket gymnasieprogram som helst. Men för behörighet krävs det också andra saker än betyg t.ex körkort och att man är frisk, stark och simkunnig.

    En sida som jag rekommenderar att du läser noga på är  Bli polis>>

    det finns planer på att göra polisutbildning om... Och vilka förändringar som kommer att ske, vet vi inte ännu.

    Mitt råd är att du håller koll på sidan, länk ovan och läser extra historia /1a2/ och samhällskunskap /1a2/ samt planerar för att ta körkort och läser även kurser för högskolebehörighet dvs svenska 2&3 och engelska 6!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Spelare det nån roll att man går Svenska som andra språk(sva) och finns det alltid att välja exakt dom extra ämnena historia 1a2
    • Milla : Svenska och SAS är helt jämställda med varandra vad det gäller behörighet. Informellt är det t o m bättre att ha läst SAS för polisen vill få in fler med annan etnisk bakgrund. Att läsa extra historia kan inte garanteras, men det är en liten kurs som du på komvux kan läsa på 2,5 veckor om du läser på heltid.
    • : Kommer det bli ett stort probelm om man inte skullle kunna läsa samhällskunskap /1a2/ och historia /1a2/ eller går det läsa in på komvux
    • : Då om man skulle läsa det på komvux skulle inte man missa intagningen till polishögskolan och få vänta till nästa
    • Mikael : Det är 2 små kurser, á 50 poäng/styck och varje kurs kan man läsa på heltid på 2,5 veckor, dvs sammanlagt på fem veckor. Men att du får plats på komvux snabbt och kan läsa de kurser på heltid - kan inte garanteras. Det finns möjlighet att bedriva självstudier och anmäla sig till prövningar. I dagens läge kostar varje prövning 500 kr., men vi tror det kommer att bli dyrare. Bra om du frågar på din gymnasieskola om de kan ge dig möjlighet att läsa de kurserna på gymnasiet. du kan dessvärre inte kräva det, men du kan fråga och vi hoppas att det går. Ang.missa antagning och söka nästa gång ... ja, det kan tyvärr bli så i värsta fall. Men jag ser större problem med körkortet, än med små kurser i samhällskunskap & historia. Det är dyrare att ta körkort och tar längre tid. Utan körkort är du ej behörig till Polisutbildningen.
    Läs alla kommentarer