Emilia
    Hej! Tycker ni att jag ska välja naturprogrammet om jag har A i biologi, matte och fysik och B i kemi? Jag funderar på ekonomiprogrammet också då jag tycker det verkar intressant, men får ändå ofta höra att jag ska välja natur då jag är duktig i skolan.. Grejen är den att jag inte tycker om att labba så mycket och vissa delar inom NO tycker jag är jätteintressanta medan vissa inte intresserar mig alls, så jag blir väldigt osäker på om jag ska gå natur.. Som jag sa har jag varit inne på ekonomiprogrammet då det verkar lite lättare, men jag vet inte riktigt. Är inte heller säker på vad jag vill bli i framtiden, men jag skulle kunna tänka mig att bli läkare, mäklare, ekonom, arkitekt m.m.
    Så till frågan, ska jag gå natur för att "utnyttja" mina betyg eller hur ska jag tänka? Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker om NO eller inte då vissa delar är intressantare än andra.

    Tack på förhand!
    • : Jag tycker man ska välja gymnasieprogram utifrån sina intressen och planer för framtiden, inte utifrån "utnyttja sina betyg". Det är i alla fall vad jag tycker! Och gillar du inte om att labba så mycket, är det inte så bra att välja NA, där man labbar mycket i Fysik och Kemi. Jag råder dig välja Ekonomiprogrammet i då fall.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia!

    Väldigt bra att du har så bra betyg och om att du tar ditt gymnasieval på största allvar!

    Behörighet till vidare studier (dvs vilka kurser som krävs för att kunna studera till det yrke som man senare väljer) avgör val av gymnasieprogrammet, valdigt ofta i alla fall.

    Om du vill bli läkare, då är det naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap, som du måste välja om du vill kunna direkt efter gymnasiet söka till bl.a läkare, veterinär, tandläkare eller marinbiolog.

    Till de övriga yrkena, som du nämner: mäklare (jag gissar på att du menar Fastighetsmäklare), ekonomarkitekt - är det fullt möjligt att bli behörig på Ekonomiprogrammet men också på Naturvetenskapsprogrammet

    Du har ännu ganska gott om tid. Du kan ändra din ansökan under hela omvalsperioden under våren. Du behöver, alltså, inte till 100% bestämma dig nu på en gång.

    Jag förstår att du gillar vissa delar inom NO-ämnena mer än andra, men vill man bli läkare, måste man gå igenom alla delar av kurserna, även dem som är något mindre intressanta för dig och det gäller fortsättningsvis även på Läkarprogrammet på högskolan (att man ej kan välja läsa vissa delar av kurser). Det tror jag du själv också är fullt medveten om.

    Jag råder dig prata med dina lärare i Fysik och Kemi och fråga om exakt hur mycket "labbande" blir det inom Fysik 1a och 2 samt i Kemi 1 och 2. Det är de kurserna som innehåller "labb" på gymnasiet.

    En annan sak som kan hjälpa dig att bestämma dig är om du bokar "skugga en elev" på NA, natur - och på Ekonomiprogrammet (2 olika dagar) och testar bli elev för en dag på vardera programmet.

    Som tur är, så finns det möjlighet att komplettera för behörighet till högskola även efter gymnasiet: skulle du välja Ekonomiprogrammet och inte blir behörig till Läkare, kan du på ett år på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår - komplettera för behörighet. Det tar, alltså, ett år extra i så fall men du kan i alla fall bli läkare sen. Det är, alltså, inte "kört" om du inte blir behörig på gymnasiet.

    Ett "kreativt förslag": :) om du väljer Ekonomiprogrammet men på en skola som för övrigt erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - och du på förhand frågar om det blir möjligt att ev. utöka programmet för dig med några kurser - senare, under åk2 och 3, då skulle du genom rektors beslut om Utökat program skulle kunna läsa extra kurser och bli behörig även till Läkare.Hur mycket utökat skulle du behöva läsa i så fall, ska vi se nu: vi tar Programplan för Ekonomiprogrammet och ser i den att - Matematik 3b och 4 får läsas som Programfördjupande kurser. Då "klarar du" behörighet i Matematik.

    Men fysik, kemi och biologi får man inte läsa som programfördjupande kurser på Ekonomiprogrammet. Du han dock, 200 poäng Individuellt val (alla elever på alla program har 200 p. Individ.val att välja) - och här skulle du t.ex. kunna läsa biologi 1 och 2. Då klarar du behörighet i Biologi (eller i Kemi - eftersom Kemi 1 och 2 är också 200 p. sammanlagt). Du kan i stället läsa Biologi 1 och Kemi 1 - inom Individuellt val. Men vi har ändå 450 poäng som "hänger i luften": det är Fysik 1a, 150 p.; Fysik 2, 100 p. och ännu 2 stycken 100-poängskurser (t.ex. Kemi 2 och Biologi 2).

    Och det är i så fall de 450 poäng (ca 18% av programmets timmar) som du i så fall skulle behöva läsa som Utökade kurser. Det är rektor som fattar beslut om att en elev får eller ej läsa U-kurser. Det kan också bli svårt pga krock i schemat. Det kan, alltså, inte till 100% garanteras att du får läsa alla de U-kurser, även om Rektor fattar beslutom att du får.

    Skulle det bli så att du ej får eller vill läsa utökat, så har du i alla fall då "bara" en termin på Komvux att läsa för behörighet till läkare. 450 poäng läser man på heltid på 22.5 veckor  dvs kan hinna under en termin.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig i ditt beslut om vilket program du vill söka i första hand!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA