Julia

    Hej! Jag började gymnasiet 2011 men drabbades dessvärre av sjukdom i början av årskurs 2. Jag blev sjukskriven och har tagit igen kurserna allt eftersom och har bara ett fåtal kurser kvar. Vill nu studera vidare och söka till högskola HT 2017. Eftersom jag har anpassat min studieplan till min situation sträcker den sig över 3 år. Hur fungerar det vid antagning till högskolan och sista kompletteringsdag? Gäller samma sak som om jag gick i årskurs tre och lärarna har på sig att skriva in betygen till 21 juni eller behöver det vara klart till 15 mars? Kan jag ansöka utan att ha fått betyg i alla kurser om de lämnas in innan sista kompletteringsdag eller sållas man bort? Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej JuIia,

    Ansökan tiII en högskoIeutbiIdning bör göras innan mitten på ApriI - tiII start hösten 2017. Det kan hända att de betyg som du får innan du gör ansökan redan syns på "mina sidor" på din inIoggning på www.antagning.se - om de av din skoIa bIev insatta i det gemensamma betygsdatabasen. Om du ser att aIIa dina betyg ej syns, bör du sjäIv Iadda upp dina betyg. De betyg som du redan har "i handen" innan dagen du gör ansökan på Antagning.se, bör du Iadda upp direkt (det finns ingen anIedning att vänta med det).

    Så fort du får fIer betyg, Iaddar du upp dem också... Sista kompIetteringsdag är 21 juni 2017. Därför bör betygen vara uppIaddade senast den dagen på Antagning.se. återigen kan det hända att betygen kommer in "av sig sjäIvt", om din skoIa rapporterar dem tiII det gemensamma betygsdatabasen.

    Det kan hända att Antagning.se kan beviIja "anstånd" och acceptera att du inkommer med dina betyg Iite senare... t.ex görs undantag för sökande med IB-dipIoma, därför att deras betyg sätts senare och de kan heIt enkeIt inte inkomma med betyg som ännu inte är "satta".

    Om du vet att du kommer att få ngt. betyg som du behöver tiII antagning tiII höstens kurser på högskoIa - senare än 21 juni, var god kontakta Antagning.se och fråga om de kan beviIja dig anstånd.

    Du kan ringa tiII Antagning.se varje vardag på te.nr 0771-550720 från kI.9 - 16.00 och fråga.

    häIsningar

    Peter SYV