Philip
    Hejsan som titeln råder går jag nu 3an på el och energiprogrammet. Jag läser med utökad matte 2 engelska 6 och Svenska 2 och 3 såklart. Jag tänkte gå färdigt el linjen även att jag märkt att jag inte är så praktiskt lagd.
    Min fråga är då för när jag går in för att kolla högskole program bland annat i lund allt är så stökigt där är så mycket så blir förvirrad.
    Kan jag läsa till advokat juridik eller typ civilekonom eller där är mer jag måste tillägga? För har funderat på att röra mig åt samhälle/ekonomi/juridik hållet för matte är inte min starkaste sida. Så vill inte bli vanlig ingenjör inom el. Är där möjligheter eller jag kommer behöva läsa till massa? Bland annat tror jag bara ja hade historia 1a och samhälle 1a1 eller vad den heter.
    Tacksam för svar behöver verkligen hjälp är så förvirrad och har lite panik. För känns inte lönt att byta nu då måste ja gå om 1an.
    Nåt positivt jag hitta var att det stod nåt om att min el praktiska och energiteknik ersatte fysik 1 om jag förstod det rätt när jag försökte läsa mig till.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,

    Ekonomiutbildningar på högskolenivå i Sverige kräver godkänt betyg i matematik 3.

    Advokat kan man på sikt bli om man utbildar sig till Jurist, dvs man bör söka till juristprogrammet. Behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b.

    Ngt. betyg i fysik behöver du inte för att kunna läsa till civilekonom eller till jurist.

    Om du har godkända betyg i Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1, behöver du komplettera med två små kurser - Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2. Man kan läsa dem på komvux på heltid på fem veckor /båda kurserna, alltså/.

    Matematik 3 kan du också läsa på heltid på fem veckor.
    Så, det som du skulle behöva komplettera med är kurser á sammanlagt 200 poäng, som går på heltid att läsa på 10 veckor.

    • : Okej jag tackar för svaret verkligen har nästan ångest. Men komvux dem betygen är väl inte lika starka som om ja läst det på ett gymnasium om jag förstått det rätt? För har funderat på att byta men känns så onödigt i 3an för måste väl gå om 1an har du nån tips eller rekommendation där? Sen fanns det ju sånna typ paket man kunde läsa på högskolan, men då fick ja massa fysik biologi och saker med och Matte är inte min starka sida som sagt. Men känns som jag kommer behöva läsa ma 3 då ju..
    • Anna : förutom Komvux och basår på högskolenivå, kan man också komplettera på en folkhögskola. Det är samma kurser man läser överallt: på komvux, folkhögskola eller på basåret, men det man läser på basåret eller på folkhögskolan påverkar inte ditt meritvärde, som du får på ditt examensbevis. Du kan alltså varken sig höja eller sänka dina gymnasiala betyg. Däremot på komvux kan du både höja och sänka ditt meritvärde: får du höga betyg på komvux, kan du höja ditt meritvärde men vilket du kommer konkurrera om plats på högskoleutbildningen.