SYV-besökare SYV

    Hej Vida,

    socionom är i Sverige inte ett legitimationsyrke, därför får varje arbetsgivare själv bestämma vem som är tillräckligt kvalificerad för att kunna få jobb, där socionomutbildning önskas att man har.

    Vill du få svensk socionom-examen, vänd dig till de högskolor/universitet som erbjuder socionomprogrammet. Ofta får man svar från högskolorna/universiteten att man får söka till programmet "på vanligt sätt" och om man blir antagen, ansöker man om Tillgodoräknande och kan få delar av utbildningen "tillgodoräknade" och behöver då bara läsa de delar som inte kan tillgodoräknas.

    Kika också gärna på info nedan:
    För utländska Socionomer>> erbjuder Stockholms universitet en kompletteringsutbildning á 3 terminer. Kraven för att kunna bli antagen är: 2-års arbetslivserfarenhet samt en utländsk (minst 3-årig utbiIdning) inom området "socialt arbete".

    Hälsningar

    S. :)