anton
    Hej, jag undrar om det går att byta från Natur till Samhälle efter tre terminer utan att gå om. Såklart måste jag läsa in ämnen men vill helst inte gå om ettan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    det är inte förbjudet att hoppa från NA till SA programmet, men det är inte din rättighet.

    Du är beroende av rektors beslut. Rektor tar inte in om det är fullt på SA-programmet, finns ingen plats. men även om plats finns, kan rektor svara Nej, och då pga av att det är omständigt att behöva introducera en ny elev, det tar lärartid i anspråk - dvs rektor kan anse att skola saknar resurser att ta hand om en ny elev.

    Mina råd till dig är att du frågar på alla skolor och program - dit du vll byta + att du samtidigt söker om till åk1 till hösten 2017. Om du kommer in i åk1 från höstterminen 2017, kan den skola dit du kom in på se på dina betyg och flytta upp dig till åk2 - så du ska inte behöva gå i 3 år till från höstterminen 2017... är i alla fall min förhoppning.

    Du förlorar inget på att söka om till åk1. Du kan alltid tacka nej till en erbjuden studieplats och stanna på den utbildningen där du läser nu.

    Hoppas ngt. i mitt svar hjälper dig.

    Vänligen

    Julia SYV