Oliver
    Hej! Jag har en fråga angående om att byta program och då undrar om de ens går att byta program så här sent. Jag går i teknikprogrammet (Åk 1) just nu och skulle vilja byta till helst samhällsvetenskapsprogrammet eller nån yrkesprogram och kan man byta nu? För jag har hört att några gymnasium tar in elever från åk 1 till åk 1 så här dags men är det möjligt?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    Att byta program är inte en rättighet utan man kan byta om man har tur. Tyvärr blir det så! För att plats måste finnas, det är för det första, på den utbildnngen dit du vill byta. Är det fullt där, då går det inte att byta.

    Om plats finns, kan skola (rektor) ändå svara att de inte vill ta in en ny elev så här sent, för att de anser att för stora resurser skulle krävas för att ge stöd/handledning - för att du skulle kunna läsa ikapp det som du har missat. Du förstår ju själv att de har läst andra kurser, än de som du har läst - från mitten på augusti - och nu är det slutet av januari... det snart ett halvt år sedan de började och ca 20% av utbildningen har de avklarat redan nu.

    Du får absolut fråga på alla de skolor och program dit du vill byta. Rektor på programmet är den som kan ge ett definitivt svar. Vissa skolor har en speciel "bytesansvarig", som kan vara SYV eller lärare eller biträdande rektor. I så fall skriver de om det på skolans hemsida. Ring/maila och fråga efter en sådan "bytesansvarig" och om skola ej har någon, då är det programrektor som du bör fråga.

    Det som du har rätt till är att söka om - till åk1 och konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg - om plats i åk1 från hösten 2016 och läsa om åk1.

    Jag personligen och många av mina kollegor tycker att söka till ett yrkesprogram är många gånger en jättebra idé. Det finns många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram, bl a kan man läsa som gymnasial lärling och om man får Lärlingskontrakt, har man i så fall rätt till Lärlingsersättning som ligger på 1000 kr extra i månaden.

    Det är väldigt bra att läsa sig ett yrke som man kan "falla tillbaka på". På FT; transport kan man få körkort för flera olika sort fordon och på Vård- och omsorgsprogrammet lär man sig grundena i Mecidin och ge bl a första hjälpen, vilket är ett stort plus när man söker (vilket som helst) jobb i framtiden. Med ett yrke "i bagaget" kan man alltid få sommarjobb/extra jobb när man läser vidare.

    På Yrkeshögskola finns det påbyggnadsutbildningar efter yrkesprogram. Yh är kortare än högskoleutbildningar och leder mycket ofta till jobb direkt.

    Jag vill därför lägga ett gott ord för yrkesprogrammen och råder dig titta närmare på alla de 12 yrkesprogrammen som finns idag.

    Bästa hälsninar och lycka till!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : En fråga till, kan man bli arkitekt i samhällsvetenskapsprogrammet?
    • Mikael : Jag ställde två frågor i mitt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,

    det finna olika typer av arkitekt: planeringsarkitekt, landskapsarkitekt, inredningsarkitekt. Vilken typ av arkitekt vill du bli? Vill du utbilda dig på högskola eller på yrkeshögskola?

    Hälsningar

    Mikael SYV

     Planeringsarkitekt - en högskoleutbildning, kräver följande godkända betyg (för Särskild behörighet): Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Om du läser på Samhällsvetenskapsprogrammet, läser du Samhällskunskap 1b som en obligatorisk kurs. Matte 3b och Naturkunskap 2 får du i så fall lägga till (välja att läsa). Då blir du behörig. Båda kurserna får läsas som Programfördjupande på SA, vilket du kan se i Programplanen.

    • : Jag tänker mig planeringsarkitekt och vill utbilda mig på högskolan.
    • Mikael : Jag kommer nu utöka mitt svar.