Tina
    Hej!

    Det är så att under mitt första gymnasieår var det väldigt otydligt på min skola vilka som fick gå på svenska som andraspråk och vilka som inte fick. Jag var en av de som inte fick och gick därför i Svenska 1 där jag inte fick det betyg jag hoppades på. Året därpå fick jag byta till svenska som andraspråk 2 eftersom svenska inte är mitt modersmål. Just nu läser jag också svenska som andraspråk i trean.

    Min fråga är om jag kan efter att jag har gått ut gymnasiet göra en prövning på svenska som andra språk 1 och byta ut det med mitt Svenska 1 betyg?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,

    tyvärr ser reglerna ut så här:
    om du får in Svenska 1 in i ditt examensbevis, måste du senare få högre betyg just i SVENSKA 1 för att kunna "byta ut". Det går tyvärr inte att i examensbeviset "byta ut" svenska mot svenska som andraspråk.
    Jag tycker personligen att det är inte en "bra" regel; jag tycker att logiken saknas bakom den och vi har påpekar det i olika sammanhang, men vi kan tyvärr inte ändra på den ologiska regeln. :(

    Din bästa chans är att be rektor på din skola göra Undantag och låta dig göra Prövning i Svenska som andraspråk 1 innan du tar ut ditt examensbevis - och i så fall kan du få SAS 1 betyg in i ditt examensbevis.

    Att du "inte fick" gå på SAS och gick på Svenska lektioner och fick betyg i "fel kurs" är mycket beklagligt. Eleverna får själva välja om de ska läsa svenska eller svenska som andraspråk och ska inte "tvingas in" i fel kurs. Men nu har det hänt dig, tyvärr... så jag råder dig prata med SYV på din skola och du kan också visa detta svaret, om du vill.

    Vi kan tyvärr inte "tvinga" rektor på din skola göra Undantag och låta dig göra prövning under tiden du går på gymnasiet. Men rektor kan göra undantag i ditt fall, anser jag - då du uppenbarligen gick "fel kurs", svårare för dig kurs "i onödan".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA