Carl
    Jag undrar om det går att studera kurser som inte ingår i mitt slutbetyg för att kunna få en högskolebehörighet?

    Saknar nämligen 100p enligt SYO. Läste jag upp Matematik B och la sedan till Psykologi A (som jag nu inte får räkna med enligt min kommuns SYO).

    Börjar bli frustrerad då jag har försökt med både Matematik C och Fysik A utan att lyckas på komvux. Valt en för svår linje i gymnasiet som jag nu får sota för.
    Vill söka in till Polisutbildningen.
    Har särskild behörighet som jag läste in på gymnasiet.
    • Julia : Från vilket år är ditt slutbetyg? Svara på det, så skickar vi länk där du själv kan läsa alla regler som gäller för just ditt utbildningsdokument.
    • : 2007

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Carl!
    Utifrån din ålder (28 år) gissar jag på att du har Slutbetyg från 2007 (ca det året - kanske året innan eller året efter) och i så fall är detta https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/ som gäller för din del.

    Du behöver ha Grundläggande behörighet + Särskild behörighet till just polis.
    Särskild beh. till polis består inte bara av betyg, utan man måste även ha B-körkort och vara simkunnig, friskt och stark + vara svensk medborgare.
    Se på https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/ - du behöver ( för Särskild behörighet) - godkända betyg i Svenska B, Engelska B, Samhällskunskap A och Historia A. (eller i motsvarande nya kurser).
    Mina frågor till dig är:
    1. stämmer det att ditt Slutbetyg är från innan 2010? och hur många IG har du i den? I vilka kurser har du IG kvar (de som du ej läste upp till godkänt nivå)?
    2. har du godkända betyg i kurser som du behöver för Särskild behörighet?
    3. om SYV på komvux i din hemkommun säger att du saknar 100 poäng - vad har hen för förslag, vad tycker hen du behöver läsa för kurs/kurser?

    Hörs!
    ANNA
    • : Hej Anna
    • : Det stämmer bra att mina betyg är utförda innan 2010. Jag fick inte godkänt i Matematik C, Fysik A, Programmering A&B och en lokal kurs på 50p. Jag har särskild behörighet eftersom det såg jag till att redan läsa in på gymnasiet. Han tycker att jag ska göra en prövning av Programmeringen, men jag kommer inte ihåg något av det och den lokala kursen finns inte kvar längre.
    • Mikael : Du kan uppnå Grundläggande behörighet genom att läsa Andra kurser, dvs kurser som du inte läste på gymnasiet. Men vad det gäller att få högre Jämförelsetal - "betygssnitt" - är det fördelaktigare för dig att försöka få betyg i de kurser som finns i ditt Slutbetyg med IG-betyg. Eftersom det ingår intervjuer och tester när man väljer ut till Polisutbildningen, kan det vara bra att du kontaktar Polisutbildningen och frågar - vilken kurs de i så fall rekommenderar att du läser eller gör prövning i (för att få "liten Plus i kanten"). men, formellt sett, bara du har godkända betyg i tillräcklig antal poäng, så får du Grundläggande behörighet.
    • : Tack Mikael, problemet för mig är matematiken men samhällsämnen är min styrka. Jag ligger på ca 13.00 i snitt nu vilket ska räcka för att ta mig in till testerna hos Rekryteringsmyndigheten.
    • Liselotte : Läs SO-kurser eller gör prövningar i dem. Se till att få godkända betyg innan 1 jan 2017. Om du inte uppnår Grundläggande behörighet innan 1 jan 2017, skärps reglerna och du blir tvungen att klara godkända betyg i fler kurser (för att uppnå grundläggande behörighet).
    • : Sökte nu Rätten och samhället. Fick dock tidigare en ansökan avslagen av kommunen, så det känns som att det blir samma sak nu. Kan dom neka trots min motivering?
    • Anna : Gymnasiet prioriteras lägre än grundskola. komvux har begränsade resurser och ger grundskoleutbildning i första hand - till dem som saknar den. Du bör påtala väldigt tydligt att du, trots Slutbetyget SAKNAR GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Ofta har man grundläggande behörighet om man fått Slutbetyg, men i ditt fall är det inte så. Om du inte får plats på kursen, råder jag dig be om ett möte med Rektor på komvux och du förklarar att du inte har Grundläggande behörighet och ber om råd/hjälp. Samtidigt kan du börja med självstudier för att ev kunna klara av en Prövning.
    • : Tack för svaret :)
    Läs alla kommentarer