Klara
    Hej! Jag har en gymnasieexamen från NA (inriktning natur) och gör nu prövningar på komvux för att få A i de flesta ämnena för att höja min antagningspoäng. Drömmen är att bli läkare. Nu undrar jag om jag kan göra en prövning i Medicin 1 (150p)? Och om jag gör prövningen och får ett A, kommer den då kunna poängmässigt "ersätta" ex. Kemi 1(100p) och Religion(50p) eller två andra kurser som motsvarar 150p?
    Kommer prövningen att kosta då jag aldrig läst denna kurs förut?
    NOTERING! Jag har mer än godkänt i alla ämnen från gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    det är tyvärr så att nya kurser, som inte redan finns i ditt examensbevis och som inte krävs för behörighet och inte ger dig meritpoäng, kommer inte att räknas in - det som om du inte läste dem /och detsamma gäller prövningar; betyg från prövningen i Medicin 1 kursen kommer inte att räknas in - det som om du inte har gjort prövning över huvudet taget; prövning kostar 500 kr., oavsett om du läste kursen förut eIIer inte/. De som anordningar prövningar får befria från prövningsavgiften, om de vill. Dock är det extremt sällan de gör det, för de måste inte befria från avgiften, då gör de i princip aldrig det. Men du kan givetvis fråga om du kan bli befriad från prövningsavgiften.

    Det som kommer att höja meritvärde för dig är att du höjer betyg i exakt samma kurser som redan finns i ditt examensbevis. Har du redan 2.5 i merit? I så fall finns det inget att hämta här... dvs inga nya kurser kommer att göra någon som helst skillnad, utan bara de kurser som redan finns i ditt examensbevis. Du är ju behörig - för du läste natur-natur och där ingår alla kurser som krävs för Läkarprogrammet, så inga nya "behörighetsgivande" kurser kan du heller ha... för du är ju redan behörig.

    Se om du redan har max i merit, som är 2,5. Om du har det - då är det Endast att höja betyg i dina kurser från examensbeviset som gäller! Om du inte har 2,5 i merit - läs kurser som kan ge dig fler meritpoäng i så fall. Om vilka kurser som ger meritpoäng finns info på GymnasieGuiden.se>>

    Återkom om ngt. är oklart!

    Lycka till!

    ANNA