pumpan
    Hej. Jag funderar på att gå Natur-samhälle. Om man går natur-samhälle så är de inriktningsgemensamma ämnena man samhällskunskap 2, geografi 1 och biologi/kemi/fysik 2. Geografi är mitt favoritämne. På vissa skolor kan man ha geografi 2 som programfördjupning på natur-sam, men på skolan jag vill gå på står det på deras poängplan att man har hållbart samhällsbyggande, miljö- och energikunskap och matte 4/naturvetenskaplig specialisering. Är det ändå möjligt för mig att ha geografi 2? Ska man fråga skolan om det går eller är det ämnena jag skrev ovan som gäller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    varje gymnasieskola kan gyvärr ej erbjuda alla de kurser som får läsas som Programfördjupande. Det beror på lärarkapacitet, på att schemat måste "gå ihop" och på att tillräckligt antal elever måste välja en kurs för att man ska kunna "köra" den kursen.

    Du kan absolut säga på skolan att du önskar läsa Georgafi 2 & du kan också fråga om du skulle kunna läsa den inom Individuellt val.

    Om det inte går att läsa den kursen, kan du överväga söka till en annan skola, där du kan läsa den eller att du kanske satsar på Gymnasiearbete som har en "geografisk inriktning" på något sätt. Tänk ut tema för gymnasiearbete som har med Naturvetenskap, Samhälle och Geografi att göra och då kan du forska på egen hand för att få fram material för ditt gymnasiearbete.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA