Hampus
    Hej!
    Jag tog studenten förra året på det samhällsvetenskapliga programmet och kunde mitt sista år välja till Matte 3b om jag ville, men det gjorde jag inte (dum som jag var).
    Denna höst pluggar jag istället den kursen på Komvux istället, när jag är klar med den, kommer den räknas in bland mina meritpoäng när jag sedan söker till universitet och spelar det isåfall någon roll vad jag får för betyg i kursen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus,

    om du inte redan har max i merit, som är 2,5 - då kommer du för godkänt betyg i matte 3 få 0.5 i merit (men bara om matte 3 inte krävs för behörighet till den utbidning som du vill söka till). Betyg i matte 3 kommer också att räknas in i ditt jämförelsetal - därför spelar det roll vad du får för betyg.

    Med det meritvärde som du hade på ditt examensbevis, innan du läste matte 3, kommer du att prövas i BI urvalsgruppen /och för sista gången till antagning till våren 2017 även i BIex gruppen/ och med det nya meritvärdet som inkluderar matte 3 betyg och meritpoäng för den kursen, prövas i BII gruppen.

    Hälsningar

    Mikael SYV