emilia
    Hej, jag vill läsa civilekonomi på universitetet eller buissnes/economics utomlands. Trivs inte jättebra bland ekonomieleverna och undrar om jag får behörighet till att läsa dessa utbildningar om jag går sam på gymnasiet? Har hittat en gymnasieskola som har en grundläggande kurs i entreprenörskap på både sam- och naturlinjen, skulle det kunna ge behörighet?
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej EmiIia,

    för att bIi CiviIekonom >> Iäser man på CiviIekonomprogrammet på högskoIenivå (högskoIa eIIer universitet) och särskiId behörighet är Grundläggande behörighet samt områdesbehörighet A4 (Matematik 3b eller 3c och Samhällskunskap 1b).

    Det krävs godkänt betyg i Matematik 3. Något betyg i Entreprenörskap krävs inte.

    På Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi >> läser man Matemaik 3b och det gör man inte på samhäIIsvetenskapsprogrammet >>. Det som är viktigt för dig är att kunna få godkänt betyg i matematik 3. Ofta kan man Iäsa matte 3 på samhällsvet.programmet, men kursen är inte obligatorisk på SA. Det du bör fråga på skolan med SA är om de kan erbjuda Iäsa matte 3.

    Hälsningar

    ANNA